شاید تا کنون بارها نام هواساز را شنیده باشید و این سوال برای شما پیش آمده باشد که هواساز چيست و چه کاربرد هایی دارد ؟
هواساز خانگی و سایر هواساز ها دستگاهی جهت تنظيم پارامترهای مهم هوای ورودی به فضاهاي داخلی، از جمله دما و رطوبت و نيز تنظيم کردن ميزان هوای ورودی و فيلتر نمودن هوای ورودی به فضای مورد استفاده هستند.
هواسازها به انواع هوساز آپارتمانی که هواساز خانگی نیز گفته می شوند و هواساز صنعتی تقسيم بندی می شوند.

جهت بهره برداری از يک هواساز ، تجهيزاتی از جمله چيلر و ديگ آبگرم يا ديگ بخار مورد نياز است زيرا دستگاههای هواساز معمولا فقط هوا را توزيع می کنند و بطور مستقل کارايي ندارند.هوای سرد توليد شده در هواساز از طريق عبور هوا از کويل سرد ميسر می شود که در کويل سرد آب سرد توليد شده در چيلر جريان دارد.

هوای گرم توليد شده در هواساز نيز از طريق عبور هوا از کويل گرم ميسر می شود که در کويل گرم ياد شده ، آبگرم و يا بخار توليد شده در بويلر جريان دارد. آب سرد توليد شده در چيلر و آبگرم توليد شده در بويلر بوسيله پمپ به کويل های سرد و گرم هواساز وارد شده و پس از تغيير دما به چيلر و پمپ بازگشته و به دمای اوليه بازگشته و مجددا به هواساز ارسال می گردد.

دستگاه هواساز به عنوان تولید کننده هوای سرد و گرم ، کاربرد های وسیعی در بخش های مختلف صنعت دارد . به طور کلی سیستم هواساز تشکیل شده از بدنه به عنوان محفظه و استراکچر قطعات و تجهیزات هواساز ، فن و الکتروموتور که جریان هوا ایجاد کرده و به صورت روبرو زن یا عقب زن می تواند ساخته شود .

فیلتر جهت فیلتراسیون هوای برگشتی و یا هوای تازه که معمولا فیلتر های پلیتد ، کیسه ای، هپا و اولپا در هواساز ها به کار می روند .
بخش دیگر از دستگاه هواساز کویل های سرمایش و گرمایش می باشد . این کویل ها می تواند به صورت مجزا فقط یکی از دو عمل سرمایش یا گرمایش را انجام دهد و یا یک کویل هم وظیفه سرمایش و هم وظیفه گرمایش را بر عهده بگیرد . رطوبت زن از قطعات دیگر تعبیه شده در دستگاه هواساز می تواند مورد نظر قرار گیرد .

هواساز چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

سیستم تولید سرما در هواساز و کاربرد های آن به چند بخش تقسیم می شود . در دستگاه های تبخیری ، آب به عنوان سیال خنک کننده هوا عمل کرده و پد های سلولزی ، سطوح تبادل حرارت هستند.

در سیستم تراکمی ، هواساز توسط کویل سرمایش که به وسیله آب سرد چیلر خنک شده است ؛ هوای سرد تولید می کند . به عبارت دیگر دستگاه چیلر آب سرد را به وسیله پمپ به داخل کویل سرمایش هواساز تزریق کرده و هوای عبوری از روی کویل سرد شده و در دستگاه هواساز جریان می یابد .

اين چرخه دائما تکرار می شود. در هواساز ، وسيله ای بنام فن يا بادبزن نصب می شود که موجب حرکت هوا از خارج به داخل فضای مورد استفاده می شود و در اين مسير هوای خارج ، ابتدا از فيلتر يا فيلترهای نصب شده در ورودی هواساز عبور کرده و بسته به درصد مورد نياز از پاکی هوای خروجی از هواساز ،مرحله به مرحله هوا فيلتر شده و ذرات معلق آن به تله می افتد.

عمل فيلتر کردن هوا ، علاوه بر پاک نمودن هوای مورد استفاده در فضای داخلی، از ورود ذرات و تجمع آنها در داخل کويل ها و تجهيزات داخلی هواساز جلوگيری بعمل می آورد. پس از خروج هوا از فيلتر يا فيلترهای هواساز، هوا وارد کويل گرم می شود.

کویل های گرم و سرد در هواساز خانگی

کويل گرم معمولا دارای فين های (پره های) آلومينيومی با تراکم 8 فين در اينچ و بالاتر است که بطور منظم در کنار يکديگر قرار گرفته و لوله های از جنس مس با قطرهای 8/3 اينچ يا 8/5 اينچ از ميان آنها عبور کرده و کاملا با پره های آلومينيومی مماس و درگير هستند.

بسته به ظرفيت يک هواساز ، طول و تعداد فين های مورد استفاده در کويل گرم هواساز تغيير می کند.همچنين تعداد لوله های عبوری از فين های آلومينيومی و تعداد ردیف آنها نيز با توجه به ظرفيت حرارتی يک هواساز تغيير می کند.

در هواسازهای يک منظوره که فقط هوای گرم مورد نياز را تأمين می کنند، فقط کويل گرم نصب می شود. در صورتيکه هواساز دو منظوره بوده و هوای سرد مورد نياز را نيز تأمين نمايند ، پس از کويل گرم ، کويل ديگری بنام کويل سرد قرار می گيرد که ساختار آن دقيقا شبيه ساختار کويل گرم است که با توجه به مکانيزم انتقال حرارت ، معمولا در هواسازها کويل های سرمايي تعداد لوله و تعداد رديف بيشتری نسبت به کويل های گرم دارند.

در برخی از هواسازها کويل گرم و کويل سرد را بصورت دو منظوره استفاده می کنند به اين صورت که در تابستان آب سرد وارد کويل هواساز شده و هوای عبوری را سرد و در زمستان آبگرم وارد کويل شده و هوا را گرم و به فضای مورد استفاده ارسال می کنند. البته اين کار با وجود اينکه در هزينه ساخت کويل هواساز و در نتيجه قيمت تمام شده هواساز صرفه جويي ايجاد می کند دارای مضراتی از جمله فرسودگی زود هنگام کويل های هواساز شده و خساراتی به هواساز وارد می نمايد.
همچنين در برخی از هواسازها نوع ديگری از کويل سرمايي استفاده می شود که در آن بجای آب سرد، گاز مبرد وارد شده و هوايي که به هواساز وارد می شود را سرد و به خارج انتقال می دهد.

کارکرد هواساز از نوع تبخیری

در صنعت تهویه مطبوع دستگاه هواساز جایگاه ویژه ای دارد . دستگاه هواساز توسط فن و با استفاده از تجهیزات سرمایش و گرمایش ، هوای سرد و گرم تولید می کند . دستگاه های هواساز از چندین سیستم متنوع جهت سرمایش استفاده می کنند . یک سیستم برای تولید سرمایش در هواساز ، کویل DX یا انبساط مستقیم است .

جریان گاز مبرد به وسیله کمپرسور وارد کویل DX شده و بعد از عبور از شیر انبساط ، سرما تولید می کند . سیستم دیگری که در دستگاه هواساز تعبیه می شود کویل سرمایشی آبی است . دستگاه چیلر با استفاده از مبرد، آب سرد را تولید کرده و به داخل کویل سرمایشی هواساز تزریق می کند . کویل سرمایشی نیز با هوا تبادل حرارت کرده آن را خنک می نماید .

نوع دیگر از سیستم های  ایجاد سرما در هواساز ، سیستم تبخیری می باشد . در این نوع از هواساز ، آب روی پد های سلولزی پاشیده شده و آنها را مرطوب می کند و هوای عبوری از داخل پد ها سرد می شود . یک مزیت هواساز از نوع تبخیری ، سادگی سیستم کاربردی آن می باشد ، چون فقط از پد سلولزی و آب و همچنین یک واتر پمپ کم مصرف تشکیل شده است .

دیگر مزیت هواساز از نوع تبخیری ، مصرف پایین برق و نیز نگهداری آسان آن است . تجهیزات به کار رفته در این هواساز نسبت به سایر هواسازها ساده تر بوده و مصرف انرژی کمتری دارند . در دیگر انواع هواساز ، وجود سیستم تراکمی باعث افزایش هزینه مصرف انرژی می گردد .

هواساز

همچنین مزیت هواساز از نوع تبخیری ، ایجاد رطوبت در مناطقی است که دارای هوای خشک می باشند . در سیستم های هواساز تراکمی رطوبت محیط کاسته شده ولی در سیستم های تبخیری رطوبت به هوا اضافه می گردد . رطوبت ، مورد نیاز انسان بوده و کمبود آن مشکلات زیادی در پی خواهد داشت .

البته در مناطق شرجی ، این سیستم کاربردی ندارد ، چرا که با تبخیر آب، گرمای هوا را گرفته و آن را خنک میکند ، در حالی که در مناطق شرجی و مرطوب ، هوا از بخار آب اشباع بوده و این نوع سرمایش نمی تواند تاثیری در خنک شدن هوا داشته باشد .

شرکت تهویه سارآفرین در زمینه تولید سیستم های هواساز از انواع تراکمی و تبخیری دراری سابقه و تجربه زیادی بوده و خدمات فراوانی به مشتریان خود ارائه می دهد . در صورتیکه این نوع سیستم هواساز را مد نظر قرار داده اید، با این شرکت تماس و از خدمات و مشاوره رایگان این شرکت بهره مند و بهترین انتخاب را بعمل آورید.

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید