هواساز |هواساز خانگی و انواع مدل های آن

هواساز خانگی یکی از هواسازهای رایج و پر طرفدار هستند که البته انواع مختلفی دارند. تلاش کرده ایم در این مطلب ضمن آشنایی بیشتر با این هواسازها، انواع هواساز خانگی را نیز بررسی کنیم.

ویژگیهای هواساز خانگی و ایرواشرهای سارآفرین:

هواساز به عنوان یک دستگاه دمنده مرکزی تلقی می شود که جهت تأمین هوای مطبوع و سالم، به منظور دستیابی به دما و رطوبت و کیفیت دلخواه و مناسب بکار می رود.هواساز یکی از مهمترین دستگاههای تهویه مطبوع می باشد که در مکان های مختلف با شرایط آب و هوایی خاص طراحی و استفاده می شود که در مسیر بین چیلر و بویلر با کانال هوا قرار می گیرد.

هواساز از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که مهمترین آنها، استراکچر ، فن ، الکتروموتور ، کویل سرمایی و گرمایی ، فیلترها ، دمپر ، رطوبت زن ، قطره گير و… می باشد .

هواساز خانگی

*  هواسازهای شرکت سارآفرین از ظرفيت 2000cfm تا بیش از 45000cfm تولید شده و در ظرفیت های بیش از این نیز طراحی مخصوص و تولید میشود.

کويل های سرمایی و گرمایی مورد استفاده در هواساز خانگی و ایرواشرهای سارآفرین از نوع لوله مسی و فین های آلومینیومی یا مسی،با تغذيه آب سرد و گرم و يا بخار،از نوعFINPLATE  و با آرایش مثلثی می باشد . نوع آرایش کویل ها موجب حداکثر تماس بین هوا ولوله ها و فین ها و در نتیجه  حداکثر راندمان سرمایش و یا گرمایش کویل می گردد.

* فن مورد استفاده در هواساز و ایرواشرهای سارآفرین از نوع یا طرح NICOTRA یا COMFERI با روتورهای فوروارد یا بکوارد با فشار استاتیک بالا بکار گرفته میشود.

* استراکچر هواسازهای تولیدی سارآفرین ، با استفاده از پروفیل های آلومینیومی طرح AROSIO تولید و بدنه ها از نوع دو جداره از نوع گالوانیزه یا استنلس استیل دارای استحکام مکانیکی بالا، و دارای عایق میباشند.بدنه ها پس از نصب نوارهای درز بند و هوابند،با استفاده از پیچ و مهره های گالوانیزه با قابلیت مونتاز و دمونتاژ آسان،نصب میگردند.

* دمپرهای آلومينيومی و گالوانيزه از نوع  PARALLEL  يا OPPOSITE  در مسير هوای تازه و برگشت، با قابلیت اتصال به موتور دمپر مورد استفاده قرار میگیرند.

فیلترها با توجه به کیفیت مورد نیاز و محل  کاربری هوا ساز طراحی می شوند . این فیلتر ها در بسسترهای مختلف و ازانواع هپا ، اولپا ، کیسه ای، پلیتدوفيلترهای آلومينيومی قابل شستشو مورد استفاده قرار میگیرند.

*الکتروموتورهای مورد استفاده از مارک های معتبراروپایی،با کلاس حفاظتی IP 54 یا IP55 میباشند.

فن های مورد استفاده در هواساز از نوع سانتریفوژ و دارای روتورهای  Forward و Backward  دارای بالانس استاتیکی و دینامیکی وبا سطح صدای پایین می باشند. فن های مورد استفاده نیکوترا یا کامفری ایتالیا یا دیگر کشورهای اروپایی و یا طرح نیکوترا و ساخت داخل می باشند .

*در واحد ایرواشر، لوله های توزيع و اسپری آب در بخش ايرواشر از نوع پلی پروپيلن بدون استفاده از جوشکاری،با قابلیت دمونتاژ آسان بکار گرفته میشود.

* نازل های اسپری آب با قابليت دمونتاژ آسان ساخته شده از جنس ABS بکار گرفته میشود.

هوا ساز دستگاهی است که به منظور ایجاد گردش هوا در تهویه مطبوع،ودر حالت های سرمایشی و گرمایشی بکار میرود.اجزای یک دستگاه هواساز شامل دمنده و کویل های سرمایشی و گرمایشی و همچنین صداگیر  و دمپر ومحفظه اختلاط و رطوبت زن و قطره گیره و محفظه فیلتر می باشد..در برخی از مدل های هواساز بدون نیاز به هوای برگشت،هوا بصورت صد در صد تازه وارد شده و گرم و یا سرد شده و به داخل کانالها پرتاب میگردد.

هواساز خانگی

بررسی دستگاه هواساز خانگی

در هواساز های مدل کوچک این دستگاه یا هواساز خانگی ،بخشهایی شامل دمنده و کویل دو منظوره و فیلتر هوا،قرار داده میشود و معمولا این نوع هواسازها از هوای برگشتی استفاده میکنند.اما در هواساز های بزرگ با توجه به کاربری،گاهی 100% کل حجم هواساز را هوای تازه تشکیل میدهد و هیچگونه هوای برگشتی به سمت آنها بر نمی گردد.گاهی هواساز ها در محلی در پشت بام نصب می شود.این مدل از هواساز خانگی به یونیت های پشت بامی معروف هستند.

معمولا به منظور افزایش بهره وری دستگاه هواساز از بدنه های دو جداره استفاده شده و از عایق در فضای میان دو جداره داخلی و بیرونی استفاده میگردد. همچنین به منظور افزایش طول عمربدنه های هواساز،آنها را از ورق های گالوانیزه تولید میکنند.

در مورد دستگاه های بزرگتر و صنعتی شاهد هستیم که معمولا از یک سری قاب های مربعی بزرگ و فولادی استفاده می شود که در پشت انها پانل های عایق به کار رفته است.با وجود چنین طراحی می توان انتظار داشت که در دستگاه های هواساز بزرگ معمولا شاهد کمتر شدن سر و صدا هستیم و همچنین میزان افت حرارتی دستگاه در این حالت بسیار کم خواهد شد.مدل های صنعتی  معمولا در ابعاد طولانی  و اجزای مفصل تر،طراحی و ساخته می شوند.


اولین قطعه که می توان در مدل های هواساز خانگی و نیز در دیگر مدل ها یافت میشود، فیلتر است:

فیلترهای به کار رفته به منظور جلوگیری از ورود گرد و غبار بکار می روند.در تمامی انواع مدل های هوا ساز ابتدا فیلتر قرار گرفته است.فیلترها با توجه به کیفیت مورد نیاز و محل  کاربری هواساز خانگی و دیگر هواسازها طراحی می شوند . این فیلتر ها در بسسترهای مختلف و ازانواع هپا ، اولپا ، کیسه ای، پلیتدوفيلترهای آلومينيومی قابل شستشو مورد استفاده قرار میگیرند.

در انواع مدل های هواساز عمر یک فیلتر بستگی به میزان افت فشار  جریان و میزان آلودگی هوا دارد و لازمست در زمانهای معین فیلترهای هواساز مورد بازدید قرار گرفته و از میزان آلودگی آنها اطلاع حاصل شود.همچنین با نصب دستگاههای اختلاف فشار و فرمان به تابلو کنرل هواساز،میتوان بطور اتوماتیک کثیفی فیلتر هواساز را اعلام نمود.

بخش دیگری که می توان در انواع هواساز خانگی یافت رطوبت زن نام دارد.معمولا در آب و هوای سرد برای ایجاد کنترل رطوبت وجود این واحد  بسیار مهم است. انواع مدل های رطوبت زن در هواساز به شرح زیر است:

انواع مدل های رطوبت زن در هواساز خانگی:

مدل تبخیری : در این حالت ابتدا هوای خشک به سمت مخزن ذخیره اب می رود و باعث تبخیر شدن آن می شود.

مدل بخار ساز : در این نوع مدل از رطوبت زن ،جهت افزایش رطوبت، بخار داغ به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای به هوا دمیده می شود.

مدل اسپری آب : در این مدل آب توسط یک نازل مخصوص به قطرات بسیار  ریز تبدیل شده و با انتقال در هوا باعث ایجاد رطوبت می گردد.

مدل اولتراسونیک: برای ایجاد رطوبت توسط این دستگاه هوا را از سطحی از آب عبور می دهند.

بخش دیگری که در دستگاه های هواساز خانگی موجود است تجهیزات کنترلی نام دارد.در واقع این بخش وظیفه دارد تا سرعت جریان هوا و همچنین دما و میزان رطوبت را کنترل نماید.

بخش مهم دیگری که می توان در هوا ساز به ان اشاره کرد  محفظه اختلاط است. در واقع در این واحد از هواساز سهم معینی از هوای تازه و برگشت مخلوط و به بخش های دیگر هواساز وارد میگردد.

لرزه گیر در هواسازها

فن ها در هواسازها لرزه های شدیدی ایجاد می کنند و سرو صدای لرزش را به داخل ساختمان منتقل می کنند برای جلوگیری از این امر لرزه گیر ها را زیر فن و زیر استراکچر هواساز قرار میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید