هواساز ها به دو گروه تقسيم بندی می شوند که در این مقاله قصد داریم تا یک بررسی اجمالی در خصوص آشنایی با هواساز صنعتی و آپارتمانی و نحوه کارکرد آنها داشته باشیم.

بطور کلی می توان هواساز را به دو دسته هواسازهای صنعتی و هواسازهای آپارتمانی ياهواسازهای خانگی طبقه بندی کرد.

هواسازهای صنعتی و آپارتمانی

بررسی هواسازهای آپارتمانی

هواساز آپارتمانی از ساختار مشابهی با هواسازهای صنعتی برخوردارند و مکانيزم مکش هوا و دمش آن به خارج از هواساز و همچنين سرمايش و گرمايش هوای ورودی بين هواسازهای مختلف يکسان است.تفاوت هواساز صنعتی و آپارتمانی بيشتر در تجهيزات نصب شده در هواساز و نيز کيفيت دريافت و پرتاب هوا می باشد.

همچنين انواع فيلترهای بکار گرفته شده در هواسازهای خانگی (يا هواسازهای آپارتمانی) با فيلترهايي که در هواساز صنعتی بکار می روند ممکن است در تعداد و مراحل، متفاوت باشند.هواسازهای آپارتمانی الزاما در آپارتمان بکار نمی روند و اين اصطلاح به معنی هواسازی است که کيفيت هوای آن مناسب يک اداره و يا يک آموزشگاه يا يک واحد تجاری است.

در محيط های مسکونی يا اداری ، با توجه به شرايط محيطی ، که معمولا از آلايندگی های بالايي برخوردار نيستند از فيلتر آلومينيومی استفاده شود و يا در نهایت جهت بهبود فیلترینگ ، می توان از فيلترهای کيسه ای استفاده کرد.

در اين مکانها معمولا از هواسازها با هوای برگشت با درصد بالايي استفاده می شود جهت صرفه جويي در مصرف انرژی هواسازهای ديگری که در محيط های بيمارستانی يا درمانی استفاده می شوند. بدليل وجود ميزان زيادی از آلودگي های ميکروبی و ضرورت پاکسازی هوای ورودی و همچنين جداسازی آلودگيهايي که در فضای داخلی به جهت حضور بيماران و انجام عمل های درماني ، معمولا هوای داخلی که استفاده شده ، بازگشت داده نمی شود و به محيط تخليه می شود و از هوای صد در صد تازه جهت ورود به هواساز استفاده می شود.

هوای ورودی هم در چند مرحله ، از فيلترهای خاص عبور داده شده و پاکسازی می شوند.اين نوع هواسازها را هواسازهای هايژنيک می نامند.همچنين ممکن است در اين نوع هواسازها، از کويلهای پيش گرم کن يا از رطوبت زن استفاده شود که این امر جهت تغييرات هوای ورودی به هواساز جهت رسيدن به شرايط خاص طرح داخلی می باشد.

در اين نوع هواساز لازم است چيدمان فيلترها بترتيب از فيلترهای راندمان کمتر به فيلترهای راندمان بالاتر قرارگيرد و مرحله به مرحله هوای ورودی به هواساز پاکسازی شود.

هواساز صنعتی و آپارتمانی

بررسی هواساز صنعتی

هواسازهای صنعتی هواسازهايي هستند که در محيط های توليدی صنعتی يا معادن يا سوله های انبار يا سالنهای بزرگ ورزشی استفاده می شوند.

محيطی که هواسازهای صنعتی در آن کار می کنند معمولا دارای آلودگيهای زيادی است و اين آلايندگی های هوای ورودی به اين نوع هواسازها متنوع است. همچنين در اين نوع از هواسازها تنظيم دما و رطوبت از درجه اهميت بالايي برخوردار است.

هواسازی که در يک انبار صنعتی جهت نگهداری دارو استفاده می شود ممکن است از حساسيت بيشتری نسبت به هواسازی که جهت نگهداری قطعات يدکی استفاده می شود ، برخوردار باشد و یا هواسازی که جهت يک سالن ورزشی مورد استفاده قرار می گيرد نسبت به هواسازی که در يک سالن اجتماعات مورد استفاده قرار می گيرد در برخی ويژگی ها متفاوت است.

معمولا در هواسازهای مورد استفاده در سالن های ورزشی هوای برگشت به هواساز حذف می شود و از هوای تازه استفاده می شود اما در يک سالن اجتماعات هوای برگشتی ممکن است با درصد بالايي ، در هواساز استفاده شود. همچنين هواسازهای صنعتی در سالن های ورزشی نيز بسته به نوع کاربری از تفاوت زيادی برخوردارند.بعنوان مثال هواساز مورد استفاده در يک سالن استخر معمولا فقط دارای کويل گرمايي است و در زمستان کاربرد دارد.هواساز ياد شده در تابستان خاموش و يا صرفا بعنوان دمنده باد استفاده می شود

دلیل این امر این است که معمولا اين سالن ها از تعداد تماشاچی زيادی برخوردار نبوده و خود ورزشکاران نيز نيازی به سرمايش ندارند. اما هواسازهای نصب شده در سالن ورزشی ديگری که جهت ورزشهای واليبال يا بسکتبال مورد استفاده قرار می گيرد قطعا به سرمايش نياز دارند چراکه تماشاچيان سالن پر تعداد و ورزشکاران نيز نياز به هواساز سرمايي دارند .

بنابراين از کويل سرمايي و کويل گرمايي هر دو ، در اين نوع هواسازها استفاده می شود. در طراحی و ساخت هواسازهای صنعتی شرايط محيطی و منطقه ای تأثير مهمی در اجزای هواساز از جمله فيلترها و کويل ها دارند.

سایر لینک های سایت:

هواسازهای صنعتی و آپارتمانی

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید