برج خنک کننده ها در ابعاد و ظرفیت های متنوعی تولید می گردند . در بخش صنعتی ، انواع برج های خنک کننده از جنس فلزی ، فایبرگلاس و بتنی تولید می گردند .

همچنین در ساختمان های مسکونی برج خنک کننده هایی که به برج خنک کننده خانگی نامیده میشوند، استفاده می شوند . برج خنک کننده خانگی معمولا به همراه دستگاه چیلر که کندانسور آن از نوع کندانسور آبی می باشد به کار می رود .

در حقیقت تولید سرمایش در ساختمان ها به وسیله فن کویل یا هواساز که از آب سرد شده از طریق کارکرد همزمان چیلر و برج خنک کننده تغذیه میشود،مقدور است .

آب خروجی از کندانسور چیلر به وسیله پمپ وارد برج خنک کننده خانگی شده و پس از تبادل حرارت در برج خنک کننده،مجددا سرد شده و دوباره به چیلر باز می گردد .گاز مبرد اواپراتور با ورود به کندانسور چیلر خانگی سرد شده موجب سرد شدن آب اواپراتور میشود و آب سرد شده در اواپراتور وارد فن کویل یا هواساز شده و موجی سرد شدن هوای ورودی به این تجهیزات می شود.

برج خنک کننده خانگی
دلیل استفاده از برج های خنک کننده فایبرگلاس در بخش خانگی ، وزن سبک ، سهولت در انتقال و جابجایی و تنوع در طرح و رنگ است . همچنین مقاومت بدنه برج های فایبرگلاس در مقابل عوامل محیطی بسیار بالاست .
در برج های خنک کننده دو روش برای تبادل حرارت بین هوا و آب وجود دارد . یکی از روش ها ، کانتر فلو یا جریان مخالف است و روش دیگر ، کراس فلو یا جریان متقاطع می باشد . در سیستم کانتر فلو آب از بالا روی پکینگ ها جریان می یابد و فن برج خنک کننده که در بالای دستگاه قرار دارد هوا را از داخل به سمت بالا مکش می کند .

در سیستم کراس فلو ، فن دستگاه برج خنک کننده ، هوا را به صورت عمود بر جریان پاشش آب حرکت میدهد.در اینجا جهت جریان هوا با جهت جریانآب به صورت متقاطع است .
استفاده از پکینگ در دستگاه برج خنک کننده به منظور تبادل حرارت بهتر و افزایش سطح تماس آب با هواست . قطرات آب به صورت فیلم روی پکینگ ها جریان می یابد و در آن حبس می گردد و جریان هوای عبوری از پکینگ ها در تماس با آب قرار گرفته ، تبادل حرارت کرده و دمای آب را کاهش می دهد .
جهت طراحی و محاسبه ظرفیت برج خنک کننده خانگی، پارامترهایی از قبیل دمای مرطوب محیط ، دمای آب ورودی و خروجی از برج ، دبی جریان آب ورودی به برج ، ارتفاع از سطح دریا ، دمای خشک و درصد رطوبت نسبی محیط حائز اهمیت است . همچنین باید شرایط سختی آب ، میزان گرد و غبار، دودو گازهای موجود در هوای محیط مورد بررسی قرار گیرند . با در نظر گرفتن این مشخصات فنی می توان طراحی دقیقتری انجام و برج خنک کننده خانگی را با بیشترین تطابق با نیاز مصرف کننده تولید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید