برجهای خنک کننده از نظر نوع جريان آب، نوع جريان هوا، جنس بدنه ، و شکل ظاهری به انواع مختلف تقسيم بندی می شوند که طرز کار برج خنک کننده بر اساس نوع کارکرد کاملا متفاوت می باشد

برج خنک کن را می توان بر اساس مولفه های اساسی و کلیدی رتبه بندی کرد که مهم ترین آنها به شرح زیر می باشند:

1- نوع جريان آب

برجهای خنک کننده از نظر نوع جريان آب به برج های مدار باز و مدار بسته تقسيم می شوند.

الف – برج خنک کننده مدار باز : در اين نوع از برج خنک کننده ها ، آب مدار برج خنک کننده مستقيما” با هوا در تماس است و در طول فرآيند انتقال حرارت ، مقداری از آن تبخير می شود.

ب- برج خنک کننده مدار بسته: در اين نوع از برج خنک کننده ها ، آب مدار از درون لوله لوله ها عبور داده شده و بصورت غير مستقيم با هوا در ارتباط است .آب مدار در اين نوع برج خنک کننده ها تبخير نمی شود.

دسته بندی برج های خنک کننده

2- نوع جريان هوا: برج خنک کننده ها از نظر نوع جريان هوا به انواع جريان مخالف و جريان متقاطع تقسيم می شوند.

الف- برج خنک کننده جريان مخالف : در اين نوع برج خنک کننده ، جريان هوا از پايين به بالای برج حرکت کرده و با آب برج خنک کننده که از بالا به پايين در حال ريزش است تماس داشته و انتقال حرارت انجام می گيرد.

ب- برج خنک کننده متقاطع: در اين نوع برج خنک کننده ها ، جريان آب بصورت عمودی و از بالا به پايين برج خنک کننده در حال ريزش است و هوا بصورت افقی وارد برج خنک کننده شده و با آب تما و انتقال حرارت انجام می گيرد.

3- جنس برج خنک کننده ها:

برج خنک کننده ها از نظر نوع جنس مواد بکار رفته ، به انواع فايبرگلاس ، فلزی ، بتنی تقسيم بندی می گردند.

در ظرفيت های خيلی بزرگ ، معمولا” برج خنک کننده ها از نوع بتنی ساخته می شوند.

4- شکل ظاهری برج خنک کننده ها:

برج خنک کننده ها از نظر شکل ظاهری به انواع مکعبی ، مدور يا (خمره ای شکل) و ذوزنقه ای ساخته می شوند.

برج خنک کننده های مدور يا گرد معمولا” از جنس فايبرگلاس توليد و عرضه می شوند.برج خنک کننده های ذوزنقه ای و مکعبی در هر دو نوع فايبرگلاس و فلزی گالوانيزه توليد می شوند.

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید