کاربرد سیستم های تهویه مطبوع در زندگی روزمره اهمیت فراوان دارد . ایجاد محیط مطلوب در فصول مختلف سال لازم و ضروری است . به همین دلیل ، صنعت تهویه مطبوع با استفاده از دستگاه های هواساز به این امر کمک زیادی کرده است . یکی از این دستگاهها ، هواساز زنت می باشد . هواساز زنت چیست؟

هواساز زنت دستگاهی است که هوای سرد و گرم را از طریق یک کانال مشترک به فضاهای داخلی منتقل و موارد کاربرد آن در مکان های مسکونی ، اداری ، تجاری و صنعتی می باشد . این دستگاه با استفاده از پد سلولزی و جریان پیدا کردن آب روی این پد ها و ایجاد جریان هوا به وسیله فن ، و در نتیجه انتقال حرارت ،به صورت تبخیری سرمایش ایجاد می کند . علاوه بر این، این دستگاه با استفاده از یکدستگاه کویل که در مسیر عبور هوا قرار گرفته است،گرمایش ایجاد میکند.
وظیفه پد سلولزی در هواساز زنت چه می باشد؟ پد های سلولزی دائما به وسیله جریان آب ، خیس شده و با بهره گیری از شکل ساختاری سینوسی که دارد ، آب را در خود نگه داشته و به آرامی اجازه سقوط به آن میدهد،بنابراین زمان و سطح تماس بین هوای عبوری و آب را افزایش میدهد. در نتیجه طی یک فرآیند آدیاباتیک،هوای عبوری خنک و به محیط داخلی انتقال می یابد.

هواساز زنت چیست؟
وظیفه فن در هواساز زنت به این گونه است که عملکرد فنِ داخل دستگاه زنت که معمولا از نوع سانتریفیوژ می باشد ، باعث ایجاد جریان هوا شده و هوای تازه را وارد دستگاه زنت نموده و ضمن عبور از پد ها ،آنرا خنک می کند . همچنین در زمستان عملکرد فن دستگاه موجب جریان برگشتی هوا به داخل هواساز زنت، و عبور آن از روی کویل گرمایی که داخل دستگاه قرار دارد ، شده و موجب جریان هوای گرم در فضای مورد نظر خواهد شد .
از دیگر دستگاه های هواساز خانگی و صنعتی در صنعت تهویه مطبوع ، هواساز هایی است که از سیستم چیلر و برج خنک کننده تغذیه میشود. در مناطق مرطوب معمولا از این نوع هواسازها استفاده میشود. سیستم کارکرد این هواساز ها به صورت تراکمی می باشد ، به این ترتیب که چیلر با استفاده از تجهیزاتی مانند کمپرسور و کندانسور ، آب را خنک کرده و آب سرد وارد کویل سرمایشی هواساز می شود . در اثر تبادل حرارت صورت گرفته بین هوا و آب سرد ، هوا خنک شده و به محیط مورد نظر منتقل می شود .
نوع دیگری از هواساز ها دارای کویل DX یا انبساط مستقیم می باشند که با استفاده از جریان گاز مبرد تزریق شده توسط کمپرسور ، هوای عبوری را خنک می کنند .
نحوه گرمایش هوا در این نوع هواسازها با نحوه گرمایش هوا در هواساز زنت یکسان است.
از لحاظ سرعت خنک شدن محیط ، دستگاه های هواسازی که دارای کویل DX می باشند بهتر می توانند محیط را خنک کرده و دما و رطوبت را به پایین ترین حد ممکن برسانند . هواساز های دارای کویل سرمایشی در رتبه بعدی بوده و در آخر هواساز های زنت یا تبخیری قرار دارند .

دیدگاهتان را بنویسید