دستگاههای تهویه مطبوع در ظرفیت ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند. یکی از دستگاه های تهویه مطبوع که کاربرد فراوان دارد، دستگاه هواساز خانگی است . دستگاه هواساز خانگی در ابعاد و ظرفیت های کوچک طراحی و ساخته می شوند.

بیشتر تولیدات در این زمینه مربوط به دستگاه هواساز خانگی سقفی می باشد . استفاده از فضا در منازل مسکونی بسیار اهمیت دارد ، به همین خاطر معمولا از فضاهای پِرت برای نصب دستگاه هواساز خانگی استفاده می گردد .

در مورد هواساز های تبخیری بهترین محل برای نصب داخل بالکن و فضای باز هر آپارتمان می باشد چون بیشترین ورودی هوای تازه به دستگاه هواساز را شامل می شود ، اما دستگاه هواساز آپارتمانی از نوع تراکمی را می توان در داخل یا خارج آپارتمان تعبیه ، و کانال های رفت و برگشت به دستگاه را اجرا کرد.
فن مورد استفاده بهینه یکی از راهکارهای بهبود دستگاه هواساز خانگی می باشد.در این نوع هواساز ها معمولا به صورت اتصال مستقیم به الکتروموتور می باشد و از تسمه استفاده نمی گردد . همچنین هواساز دارای کویل هایی جهت سرمایش و گرمایش است .

هواساز آپارتمانی و خانگی

کنترل این دستگاه ها معمولا توسط ترموستات اتاقی انجام می گیرد . یکی از پارامتر های مهم در مورد این دستگاه ها و راهکارهای بهبود دستگاه هواساز خانگی ، داشتن کمترین سطح صدا یا دسی بل دستگاه است. همواره سعی بر این است که سطح صدای تولیدی هواساز ، بخصوص هواساز خانگی، در حداقل ممکن باشد .
مانند تجهیزات دیگر ، در هواساز خانگی نیز میزان مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت است . دستگاه های هواساز کم مصرف محبوبیت بیشتری بین مشتریان دارند لذا شرکت های تولید کننده این گونه تجهیزات ، می بایست این مساله را مد نظر قرار دهند .

راندمان بالا و استاندارد بودن دستگاه ها هم از دیگر موارد حائز اهمیت در انتخاب و به کاربرد هواساز می باشد . سرعت و کیفیت خدمات پس از فروش و تامین به موقع قطعات سبب بالا رفتن میزان رضایت مشتریان می گردد .
جهت افزایش طول عمر مفید تجهیزات و قطعات دستگاه هواساز خانگی ، بازدید دوره ای و سرویس و نگهداری از این سیستم ضروری است ، دستگاه های هواساز حداقل هر فصل باید به طور کامل بررسی شوند تا از صحت کارکرد آن ها اطمینان حاصل گردد .
همچنین عدم رعایت دستورات بهره برداری و نگهداری از این دستگاه ها هزینه های گزافی به کاربران تحمیل خواهد نمود . کاهش مصرف انرژی ، نیازمند رعایت کلیه نکاتی است که در این مقاله به آنها اشاره شد .

دیدگاهتان را بنویسید