دستگاه های برج خنک کننده دارای کاربردهای مختلفی می باشند . وجود تنوع در تولید محصولات صنعتی به خصوص برج های خنک کننده راه حل های زیادی پیش روی ما می گذارد . در بررسی برج های خنک کننده به برج خنک کننده سانتریفیوژ می پردازیم .

گردش هوا در برج خنک کننده سانتریفیوژ بر مبنای دمنده آن که از نوع سانتریفیوژ است می باشد . در واقع استفاده از فن های سانتریفیوژ در این برج ها که به برج های کانتر فلو (Counter Flow) هم مشهورند ، باعث نامگذاری آن شده است . این برج ها دارای صدای فن کمتری نسبت به سایر برج های خنک کننده هستند و از لحاظ ظاهری به شکل مکعبی بوده و جریان هوا به وسیله فن به داخل دمیده می شود (Forced Draft) .

اساس کار برج خنک کننده سانتریفیوژ در بخش سیستم توزیع آب و سطوح تبادل حرارت بدین شکل است که توزیع آب به صورت پاششی و از طریق نازل های غیر قابل انسداد صورت می گیرد .

پاشش آب به صورت یکنواخت انجام شده و زمان تبادل حرارت و نیز سطح تماس بین آب و هوای ورودی افزایش یافته و در نتیجه راندمان عملکرد به حداکثر می رسد . همچنین دارای سطوح تبادل حرارت از جنس مواد مصنوعی PVC یا PP می باشند . سطوح به کار رفته به دلیل فرم ساخت و قرار گرفتن آنها در داخل برج از استحکام مکانیکی بالا برخوردار است .

تعویض آسان و عمر بالا از دیگر ویژگی های آن است و نیز مقاومت خوبی در برابر باکتری ها و جلبک ها دارند . فرم هندسی و خلل و فرج هایی که بر روی این سطوح وجود دارد ، سبب افزایش زمان تبادل حرارت بین آب ورودی و هوای خروجی می شود .

در این نوع برج انتقال قدرت به کمک تسمه انجام می شود (Belt Drive). در خصوص اساس کار برج خنک کننده سانتریفیوژ باید به این نکته اشاره نمود که با توجه به قدرت و نوع و تعداد فن های به کار رفته ، مصرف انرژی در این نوع برج خنک کننده ها نسبت به سایر برج ها بالاتر می باشد .

در برج های نوع دیگر معمولا از یک موتور و فن ملخی استفاده می گردد ولی در برج های سانتریفیوژ چندین فن با توجه به ظرفیت به ظرفیت محاسباتی مورد استفاده قرار می گیرد . شرکت تهویه سارآفرین تولید کننده انواع برج های صنعتی و غیر صنعتی در مدل های مختلف از جمله برج های سانتریفیوز می باشد که با استفاده از نرم افزار های پیش رفته اقدام به تولید این دستگاه ها نموده است . در صورت نیاز به محاسبات ظرفیتی و انتخاب بهترین نوع برج خنک کننده با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید