برج خنک کن خشک یا Dry Cooling tower نوعی برج خنک کننده است که در مواقعی که با کمبود آب برای خنک کردن مواجه هستیم این نوع برجهای خنک کن استفاده می گردند.

برج خنک کن خشک

مکانیزم طراحی این برجها بر اساس جلوگیری از تبخیر آب می باشد که در برج خنک کن خشک ، آب گرم شده از پکینگ برج خنک کننده عبور نمی کند و وارد لوله های پره دار می شود.این لوله ها که با دمای محیط در تماسند ، با جریان هوای محیط خنک می شوند و به طبع آب داخل آنها نیز خنک می شود.

نکته منفی در مورد برج خنک کننده خشک این است که این برجها چنانچه هوای محیط گرم باشد افت راندمان بسیار قابل توجهی خواهند داشت.در برج های خشک می توان جریان هوا را توسط کشش مکانیکی مانند استفاده از فن ها و … می توان افزایش داد تا آب بیشتری در مدت زمان کمتری خنک شود.شاید با خود بگویید این کشش مکانیکی هوا می تواند ابعاد برج خنک کننده را تحت تاثیر مستقیم خود قرار دهد و باعث شود تا شما برای خنک کردن به برج کوچکتری نیاز داشته باشید.

اما در اینجا نیز مورد منفی این است که استفاده از فن ها و هر نوع کشش مکانیکی هوا ، باعث می شود تا شما برای خنک کردن آب میزان اتلاف انرژی الکتریکی بسیار بیشتری داشته باشید که تمام این موارد و مزایا و معایب آن بسته به نوع پروژه و نوع کاربری و شرایط جوی قابل تامل و تصمیم گیری است.

برج خنک کننده خشک میزان استفاده از آب را به مقدار بسیار قابل توجهی کاهش می دهد و همچنین این برج ها دارای مشکل یخ زدگی آب در شرایط جوی سرد نمی باشند.

برج خنک کن خشک نیاز به منابع آبی بسیار کمی دارد و همچنین می توان با مدیریت در انتخاب قسمت های مختلف آن هزینه های نصب برج خنک کننده و تعمیر برج خنک کننده را کاهش داد.

اما در مقابل برج خنک کن خشک معایبی نیز دارد.

بدلیل اینکه در برجهای خنک کننده خشک از جریان هوا برای خنک کنردن آب استفاده می شود این برج ها دارای سایز بزرگتری به نسبت برج خنک کن تر و سایز برج ها می باشند.همچنین کارایی این برج ها در روز هایی که هوا گرم است کاهش می یابند و راندمان خود را بشدت از دست می دهند.

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید