برج های خنک کننده در سه مدل فلزی ، بتنی و فایبرگلاس تولید می گردند . برج خنک کننده فلزی از نظر جریان تبادل حرارتی آب و هوا به دو نوع کانتر فلو و کراس فلو تقسیم بندی می شود .

جنس بدنه برج خنک کننده فلزی معمولا از ورق گالوانیزه یا آزبست، ساخته شده و سطوح تبادل حرارتی در آن می تواند از جنس PVC یا PP یا چوب اشباع باشد .
در نوع کانترفلو یا جریان مخالف ، پاشش آب از بالا به پایین است و جهت جریان هوا که توسط فن برج خنک کننده ایجاد می گردد ، از پایین به سمت بالاست . در نوع کراس فلو یا جریان متقاطع ، جریان پاشش آب از بالا به پایین و جهت جریان هوا عمود بر آب و به صورت متقاطع با آن ایجاد می شود .
امروزه از برج خنک کننده فلزی به علت وزن زیاد ، خورگی بدنه و استهلاک کمتر استفاده می شود و در عوض ، برج های خنک کننده فایبرگلاس کاربرد بیشتری دارند . مزیت برج های فایبرگلاس نسبت به سایر برج ها ، وزن سبک و سهولت جابجایی و انتقال آن است ، همچنین جنس فایبرگلاس در برابر رطوبت ، حرارت و مواد شیمیایی مقاوم می باشد .همچنین برج فایبرگلاس قابلیت ساخت در اشکال مختلف را داراد که نوع طرح مکعبی و مدور کاربرد بیشتری دارند.
برج خنک کننده فلزی در انواع مدل ذوذنقه ای ، سانتریفیوژ ، مارلی و … تولید می شود . در مواردیکه برج خنک کننده با ظرفیت بالا مورد نیاز است،برج خنک کننده فلزی یکی از انتخاب های مناسب محسوب میشود.
جهت طراحی و محاسبه ظرفیت برای برج های فلزی، پارامترهایی همچون رطوبت نسبی محیط ، سرعت جریان باد ، دمای خشک محیط ، میزان گردش (دبی) آب و کیفیت آب در نظر گرفته می شوند . همچنین ارتفاع از سطح دریا در محل نصب دستگاه برج خنک کننده دارای اهمیت می باشد .
با توجه به میزان سختی آب می توان از سطوح تبادل حرارت مختلف در دستگاه برج خنک کننده فلزی استفاده کرد. به عنوان مثال در مناطقی که سختی آب بالا باشد معمولا از پکینگ های اسپلش استفاده می گردد . پکینگ اسپلش در انواع نت اسپلش ، رندوم اسپلش ، گرید اسپلش و اسپلش وی بار یافت می شوند .

اما پکینگ های فیلمی که در برج خنک کننده جهت تبادل بهتر حرارت ، استفاده می گردد ،مناسب استفاده در برج خنک کننده از نوع فلزی نمی باشد. بر روی این پکینگ ها ، فیلمی از آب تشکیل شده و آب در صفحات سینوسی حبس می گردد . در این روش آب زمان بیشتری برای تبادل حرارت با هوا پیدا کرده و راندمان برج افزایش می یابد .

در نتیجه نسبت به پکینگ های اسپلش راندمان بالاتری ایجاد می کند . اما بدلیل اینکه در پکینگ های نوع فیلم،جهت جریان هوا از پایین به بالا و جهت جریان آب از بالا به پایین است،اکارکرد آن در برج خنک کننده فلزی ،بخصوص نوع کراس مکعبی،مختل میشود.کاربرد پکینگ های فیلمی در مناطقی است که سختی آب کمتری دارند ، چون سختی آب موجب ایجاد رسوب در پکینگ ها شده و کارکرد برج را دچار اختلال می کند .

دیدگاهتان را بنویسید