در صنعت ، تولید برج های خنک کننده به اشکال و کاربرد های مختلفی صورت می پذیرد . در نیروگاههای تولید برق و یا در مجتمع های پتروشیمی از دستگاه برج خنک کننده جهت خنک کاری پروسه های مربوطه استفاده می گردد .

این برج ها عمدتا دارای تجهیزات سنگین در بدنه خود هستند . به عنوان مثال برج خنک کننده هایی که معمولا از جنس بتن ساخته می شوند دارای ابعاد بزرگ و وزن بسیار زیاد است . همچنین برج های خنک کننده چوبی و یا فلزی دارای وزن زیادی می باشند .

برج خنک کننده سبک در صنعت ، جایگاه ویژه ای دارد . برج خنک کننده سبک به علت وزن کمی که نسبت به برج های دیگر دارد ، به راحتی قابلیت حمل و نقل داشته و مونتاژ و دمونتاژ کردن آنها به آسانی صورت می گیرد . در ساخت بدنه برج خنک کننده سبک ، الیاف فایبرگلاس به کار گرفته می شود . الیاف فایبرگلاس به علت شکل پذیری آسان و مقاومت در برابر اشعه نور خورشید و مواد شیمیایی ، امروزه کاربرد وسیعی در ساخت برج های خنک کننده دارد . این گونه برج ها را می توان به اشکال مختلف از جمله مدور یا مکعبی ساخت .
تجهیزات به کار رفته در داخل برج خنک کننده ، از جمله پکینگ ها از مواد پی وی سی یا پلی پروپیلن ساخته شده که وزن سبکی داشته و مقاومت خوبی در برابر تشکیل رسوب و نیز مواد شیمیایی از خود نشان می دهند . ابعاد و اندازه برج های فایبرگلاس می تواند بسیار متنوع باشد .

بر اساس تناژ طراحی شده برای کارکرد برج ، ابعاد تغییر پیدا می کند . تعمیر و نگهداری این دستگاه ها به راحتی امکان پذیر بوده و با انجام تعمیرات دوره ای می توان از استهلاک این دستگاه ها کاست .
یکی از موارد مهم و حساسی که در نگهداری اجزای برج خنک کننده فایبرگلاس قابل توجه است، ، عمر مفید قطعات آن است . عمر مفید پکینگ ها یا سطوح تبادل حرارت در داخل برج های خنک کننده فایبرگلاس معمولا به نگهداری و پایش مداوم آب در گردش و جلوگیری از تشکیل رسوبات ناشی از تبخیر آب میباشد.با برنامه ریزی و کنترل پیوسته لازم است آب در گردش کنترل شود.در طول دوره های مشخصی می توان با شستشوی این سطوح کارایی آن را افزایش داد .

جهت کاهش رسوبات آب داخل برج خنک کننده از شیر تخلیه یا زیرکشی استفاده می شود تا جریان تازه آب وارد برج شده و از غلظت رسوبات آب کاسته شود.
شرکت تهویه سارآفرین تولید کننده انواع برج خنک کننده فایبرگلاس و چیلر و روف تاپ پکیج و دیگر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ،آماده ارائه مشاوره جهت طراحی و انتخاب بهترین ظرفیت و نوع برج خنک کننده می باشد.خواهشمند است جهت دریافت هر نوع اطلاعات با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید