اجزای اصلی یک برج خنک کننده عبارتند از : سیستم گردش و توزیع آب ، سیستم محرکه فن و متعلقات مربوطه ، سطوح تبادل حرارت (پکینگ برج خنک کننده) ، شبکه های ورود هوا (لوورها) و قطره گیرها.
سیستم های توزیع آب یا آب پخش کن برج خنک کننده شامل سیستم توزیع ثقلی و یا تحت فشار می باشد که هر یک در سیستم کارکرد برج های جداگانه ای کاربرد دارند . تشتک های توزیع ، نازل ها ، صافی های مجرای تخلیه ، تشتک آب سرد ، پمپ آب ، فلوترها و ادوات کنترل سطح جزء مکانیزم آب پخش کن برج خنک کننده محسوب می شوند .
نازل های توزیع آب در یک برج خنک کننده وظیفه مهمی بر عهده دارند .

در صورت انسداد این نازل ها ، ظرفیت توزیع آب کاهش یافته و در ریزش و اسپری آب بی نظمی به وجود می آید و در نهایت سبب کاهش ظرفیت برودتی و راندمان برج خنک کننده می گردد . همچنین سرریز شدن آب در تشتک های توزیع ممکن است از دلایل انسداد این نازل ها باشد .

آب پخش کن برج خنک کننده

رسوب و ریزش ذرات و نخاله ها روی سطوح تبادل حرارت ، به دلیل وضعیت نامناسب نازل ها صورت می گیرد که باعث کاهش راندمان و ظرفیت برودتی برج خنک کننده می گردد .
ایجاد بار اضافی روی فن و الکتروموتور به دلیل مسدود شدن سطوح تبادل ، کاهش عمر الکتروموتور را در پی خواهد داشت . صافی هایی که در مجرای تخلیه قرار دارند ، از پمپ محافظت نموده و از ورود نخاله و ذرات جدا شده احتمالی از سطوح تبادل حرارت به پمپ جلوگیری می کنند .
در برج های مدار بسته ، صافی ها وظیفه جلوگیری از خروج اجزا به سمت پمپ و نازل ها را – در صورتی که آب از تشتک به نازل ها پمپ شود بر عهده دارند .تخریب صافی ها یا عدم عملکرد صحیح آنها باعث افزایش هزینه کارکرد و نگهداری یک برج خنک کننده می شود .
آب پخش کن برج خنک کننده مدور معمولا از جنس برنجی یا آلومینیومی ساخته و تولید می گردند و دارای شفت های استیل هستند . در برج های خنک کننده مدور ، قطعات آب پخش کن به صورت گردشی می باشند ولی در برج های مکعبی این قطعات ثابت هستند . در سیستم توزیع آب برج های مکعبی ، نازل های مربع پاش به صورت ثابت قرار می گیرند و دارای عمر طولانی و جنس مقاوم در برابر پوسیدگی می باشند .
شرکت تهویه سارآفرین در زمینه پشتیبانی وتامین قطعات دستگاههای تهویه مطبوع از جمله برج های خنک کننده ، خدمات مطلوبی برای مشتریان خود ارائه می نماید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید