دستگاه برج خنک کن دستگاهی است که آب گرم ورودی را پس از تبادل حرارت در خود ، خنک کرده و به مدار فرایند یا به کندانسور باز می گرداند. دستگاه های برج خنک کننده به دو نوع برج تر و برج خشک تقسیم می گردد . در برج خنک کن خشک آب در داخل لوله های مدار بسته گردش کرده و پس از کاهش دما ، از برج خارج می شود . در دستگاه برج خنک کن تر ، تبادل حرارت بین آب و هوا در داخل واسطه هایی به نام پکینگ صورت می پذیرد ، آب در درون پکینگ ها به کندی حرکت کرده و همزمان با افت سرعت، به قطرات ریز تبدیل و سطح تماس آنها افزایش می یابد و با ایجاد فرصت تبادل حرارت بین آب و هوا ، آب خنک می شود.
جنس پکینگ ها در برج خنک کن تر ، معمولا PVC یا PP یا چوب می باشد . محدودیت دمایی استفاده از پکینگ PVC برج خنک کن تا کمتر از 60 درجه سانتیگراد می باشد . همچنین پکینگ PVC برج خنک کن در برابر آتش و شعله مستقیم آسیب پذیر می باشد .

پکینگ های PP (پلی پروپیلن) تا دمای 80 درجه سانتیگراد کاربرد دارند و مقاومت آنها در برابر نور آفتاب و دما ، بیشتر از پکینگ PVC برج خنک کن است . در مواردی که PH آب اسیدی باشد ، نمی توان از پکینگ های PVC استفاده نمود .

در این صورت از نوع PP استفاده می شود . پکینگ PVC برج خنک کننده به صورت فیلمی در برج خنک کن مورد استفاده قرار می گیرد .

پکینگ PVC برج خنک کن

پکینگ PVC برچ خنک کن چه کاربردهایی دارد ؟

در پکینگ های فیلمی ، آب به صورت لایه نازکی در آمده و سطح تماس آب با هوا به عنوان سیال خنک کننده بیشتر می گردد . از انواع پکینگ های فیلمی می توان به نوع لانه زنبوری اشاره کرد . همچنین پکینگ اسپلش در مواردی کاربرد دارد که سختی آب زیاد باشد ، به این دلیل که در این نوع پکینگ به خاطر شکل ظاهری آن ، رسوب تشکیل نمی شود .

پکینگ PVC برج خنک کن

اتصال لایه های پکینگ ها در نوع PVC برای کارکرد برج خنک کننده با چسب انجام می گیرد، به همین علت در حرارت بالا تغییر شکل می دهد . مقاومت پکینگ های PP نسبت به PVC بیشتر است و قیمت آنها نیز حدودا دو برابر می باشد .
در دستگاه برج خنک کننده از قطره گیر نیز استفاده می شود. قطره گیر ها از پاشش آب داخل برج به خارج آن جلوگیری کرده و نقش مهمی در کاهش مصرف آب دارند . قطره گیرها از جنس PVC ساخته می شوند .
پکینگ PVC برج خنک کن شرکت تهویه سارآفرین در نوع فیلم ( یا لایه ای) در گا مهای F19 و F12 و با ضخامت های 350 یا 400 بکار گرفته میشود.این پکینگ ها معمولا بصورت بلوکی و با ارتفاع 300 میلیمتر و با طول های دلخواه تولید میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید