در سیستم چیلرهای آب خنک ، از برج خنک کننده جهت خنک کاری آب کندانسور چیلر استفاده می شود. به این منظور انواع گوناگونی از این برج های خنک کننده در صنعت تولید می گردند. یکی از انواع پر کاربرد برج خنک کننده ، برج خنک کننده فایبرگلاس است.

فایبرگلاس همانگونه که از نام آن مشخص است ، از الیاف سوزنی و حصیری و رزین پلی استر ساخته می شود. طرح ظاهری برج های خنک کننده فایبرگلاس می تواند به صورت مکعبی یا مدور باشد. همچنین در صنعت تهویه مطبوع برج های خنک کننده فلزی نیز تولید می گردند.

از مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس انعطاف پذیری در طرح و ساخت آن است، همچنین از دیگر مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس سبکی وزن آن و سهولت انتقال و جابجایی به محل نصب است که برخلاف برج خنک کننده بتنی که ثابت است ، این نوع برج های خنک کن متحرک نیز هستند.
معمولا محل نصب برج خنک کننده در بام ساختمانها و جایی است که فضای غیر قابل استفاده محسوب می شود. وزن سبک و راحتی انتقال برج خنک کننده فایبرگلاس، آن را به پر کاربرد ترین انواع برج های خنک کننده تبدیل نموده و این از مهمترین مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس است.
روکش ژل کوت استفاده شده در برج خنک کننده فایبرگلاس ، مقاومت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد می کند و سایش و خوردگی کمتری در مقایسه با انواع برج خنک کننده های فلزی از خود نشان می دهد که از مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس است.
در حال حاضر انواع برج های خنک کننده فایبرگلاس تولید می شوند که درصنایع مختلف و نیز ساختمانهای تجاری و مسکونی و … استفاده می گردند. دوام و طول عمر و مقاومت دربرابر سایش و شرایط جوی و آب و هوایی و خاصیت جذب ارتعاش رامی توان به لیست مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس اضافه نمود. الیاف فایبرگلاس استفاده شده از نوع تقویت شده یا Reinforced است.
یکی دیگر از مهمترین مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس این است که قطعات برج خنک کننده فایبرگلاس به راحتی از هم جدا شده و در محل نصب، قابلیت مونتاژ دارند، همچنین قطعات به صورت مدولار بوده و به راحتی تعویض می گردند.
از دیگر مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس این است که در مقایسه با انواع فلزی برج خنک کننده ، برج های خنک کننده فایبرگلاس با هزینه تمام شده کمتری خریداری میشوند بنابراین استفاده از این نوع برج خنک کننده را در بخش های مختلف مقرون به صرفه می سازد.

همچنین سهولت نظافت و سرویس قطعات آن هم یک مزیت است و تاثیر رسوبات بر روی بدنه این نوع برج خنک کننده نامحسوس است. با توجه به موارد گفته شده ، مزیت های برج خنک کننده فایبرگلاس در مقایسه با دیگر انواع آن بسیار قابل توجه بوده و لزوم استفاده از آن را روشن می سازد.

 

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی مینی چیلر

دیدگاهتان را بنویسید