دستگاه های تهویه مطبوع جهت تامین سطح آسایش افراد به کار می روند . تولید هوای سرد و نیز تولید هوای گرم به صورت مطبوع ، همچنین تامین رطوبت مورد نیاز از جمله وظایف این دستگاه هاست . دستگاه های هواساز جزیی از سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آیند . هواسازها در بخش صنعتی ، تجاری و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند . امروزه هواساز خانگی از جایگاه ارزشمندی در جهت رفاه انسان ها برخوردار است .
یک هواساز خانگی مطلوب هواسازی است که با کمترین قیمت اولیه و کمترین مصرف انرژی و کمترین هزینه نگهداری بتواند بالاترین سطح آسایش و رضایت را فراهم کند.این انتخاب با در نظر گرفتن جمیع جهات ممکن است یک هوا ساز تبخیری یا یک هواساز تراکمی باشد. ممکن است بهترین هواساز خانگی در مناطقی که میزان رطوبت بالایی دارند ، دستگاه های هواساز تراکمی است. همینطور ، گرچه ممکن است هواساز تراکمی دمای پایینری ایجاد کند ولی با در نظر گرفتن جمیع جهات ، ممکن است هواساز خانگی مناسب در مناطقی که از آب و هوای خشک برخورداند، هواساز تبخیری باشد.
دستگاه های تراکمی با استفاده از کمپرسور و اواپراتور می توانند رطوبت هوا را جذب کرده و دمای مطبوعی ایجاد نمایند ، در واقع عمل رطوبت گیری توسط گاز مبرد در اواپراتور انجام می گیرد . گاز مبرد که به صورت مایع می باشد به وسیله لوله کشی مسی ابتدا وارد شیر انبساط شده و منبسط می گردد ، سپس با ورود به کویل اواپراتور به صورت گاز در آمده و گرما و رطوبت را جذب خود می نماید . دستگاه هواساز به وسیله فن ، هوا را از روی کویل اواپراتور عبور داده و هوای سرد ایجاد می شود .
نوع دیگر سیستم هواساز ، تبخیری می باشد که چنانچه ذکر شد، ممکن است مناسب ترین هواساز خانگی انتخاب شده برای مناطق خشک باشد . هواساز تبخیری به وسیله جریان آب که از پد های سلولزی عبور می کند هوا را خنک می نماید . در واقع سرعت هوای عبوری از روی پد ها باعث تبادل حرارت آب با هوا شده و هوا خنک می شود . ایجاد رطوبت از مزایای این سیستم می باشد.
در هواساز های خانگی معمولا تولید هوای گرم توسط یک کویل گرمایی ایجاد می گردد . در برخی سیستم ها از کوره هوای گرم جهت گرمایش استفاده می شود . کوره هوای گرم با استفاده از مشعل های اتمسفریک گاز سوز ، ایجاد حرارت می کند . در مناطقی که گاز در دسترس باشد استفاده از کوره هوای گرم مقرون به صرفه است . معمولا در مسیر گرمایش به وسیله کوره هوای گرم ، یک دستگاه رطوبت زن هم نصب می گردد تا هوای خشک را که توسط مشعل گاز سوز ایجاد شده است خنک نماید .
البته استفاده از کویل آب گرم جهت گرمایش در هواساز خانگی رایج تر است . در این سیستم ، آب گرم از بویلر توسط پمپ وارد کویل گرمایی شده و به وسیله تبادل حرارت با هوای عبوری از کویل ، آن را گرم می نماید .

دیدگاهتان را بنویسید