دستگاه هواساز چیست؟
هواساز دستگاهی است که وظیفه ی تنظیم هوا و تهویه ی مطبوع کامل را دارد و می توانند در همه ی نقاط ساختمان گسترش پیدا کنند.که در محیط هایی مانند بیمارستان ها، هتل ها، تالارها،کارخانه ها و…
از هواسازها برای
ضد عفونی کردن
ایجاد هوای تازه و فیلترینگ هوا
سرمایش و گرمایش
توزیع هوا
تنظیم میزان رطوبت
تنظیم جهت و توزیع هوای ورودی به ساختمان( هر نوع ساختمانی )
استفاده می شود.

عملکرد هواسازها:

این دستگاه ها اصولا مانند یک جعبه ی بزرگ فلزی می باشند که از اجزای گرمایش یا خنک کننده، دمنده، کانال ها، دمپر و قفسه های فیلتر ساخته شده اند. این سیستم به یک کانال تهویه هوا وصل می شود که هوای نامناسب و فاقد مطبوع را خارج می کند. در برخی ازمدل ها این کانال تعبیه نشده است و هوای نامطلوب به طور مستقیم از پنجره ها و درها خارج می شود.

انواع هواساز و کاربرد های آن:

معمولی: یکی از ساده ترین در این نوع می باشدکه دارای فن فوروارد، ۲ ردیف کویل گرمایی و ۴ ردیف کویل سرمایی است. از این مدل اکثرا در ساختمان های تولید و صنعتی استفاده می شود.
Full Fresh: در این نوع از هواساز از ۳ ردیف یا بیشتر کویل گرمایی استفاده می شود و دارای فیلتر های آلومینیومی هستند و بیشتر در محیط هایی که نیاز به هوای تازه دارند مورد استفاده قرار می گیرند: مانند محیط های بیمارستانی.
هایژنیک: این هواساز از لحاظ ساختار مانند نوع فول فرش است با این تفاوت که هواساز هایژنیک دارای فیلتر هپا یا اولپا و یا هر دو می باشد، جنس بدنه استیل است و فن آن از نوع پلاگ فن است. کاربرد این نوع دستگاه در اتاق عمل ها و فضاهایی است که احتیاج به هوای تمیز دارند.
خانگی: این نوع از دستگاه های خانگی دو نوع کوچک و بزرگ وجود دارند. اجزای نوع خانگی کوچک شامل دمنده،کویل و فیلتر هواست.
در نوع دستگاه های خانگی بزرگ کارشان به این شکل است که هوای برگشتی را دریافت نمی کنند و همه ی حجم هوا را از بیرون می گیرند.
صنعتی: نوع صنعتی که به آن واحد هواساز هم گفته می شود، برای گرمایش و سرمایش و ایجاد هوای تمیز در سالن های بزرگ و ساختمان های صنعتی،مانند بیمارستان ها و دانشگاه ها استفاده می شود.

استفاده از این دستگاه ها در ساختمان ها باعث می شود که دیگر احتیاجی به استفاده ی جداگانه از انواع دستگاه های سرمایشی و گرمایشی، و تهویه ی هوا نباشد که از لحاظ هزینه ها می تواند مقرون به صرفه باشد.
ظرفیت های متفاوت دستگاه های هواساز امکان استفاده از آن ها و پوشش دهی تمامی محیط های بزرگ و کوچک فراهم می کند.
در دستگاه های هواساز امکان کنترل دقیق میزان رطوبت،سرما و گرمای ورودی،میزان و حجم هوای ورودی و خروجی نیز وجود دارد، که همین امر موجب صرفه جویی در انرژی می گردد.
فن های موجود در دستگاه ها موجب تهویه ی هوا و ایجاد هوای تمیز علی الخصوص در محیط های بیمارستانی می شود.
هزینه راه اندازی این دستگاه ها بسیار پایین بوده و نصب آن ها به راحتی صورت می گیرد و به علاوه قطعات یدکی انواع این دستگاه ها به راحتی قابل دسترس هستند.
لازم به توضیح استکه تعداد ردیف کویل های سرمایشی و گرمایشی و بسترهای فیلتراسیون و دیگر اجزای هواساز، با توجه به طراحی جهت هر مورد خاص تعیین و بکار گرفته میشود و در هر مورد ممکن است با موارد دیگر تفاوتهای زیادی وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید