دستگاه هواساز متشکل از تجهیزاتی مانند : فن ، فیلتر ، کویل سرمایش ، کویل گرمایش ، بدنه ، رطوبت زن و کنترلر ها می باشد.
کاربرد کویل در  کار هواساز به علت اینکه وظیفه ایجاد سرما یا گرما در محیط را دارد ، از اهمیت بالایی برخوردار است . کویل ها در واقع مبدل های حرارتی هستند که از تیوب های متراکم و فین ها برای تبادل حرارت با هوا تشکیل شده اند . تبادل حرارت در یک کویل به صورت کنوکسیون و هدایت انجام می گیرد . جریان مایع یا گاز نقش مبرد در کویل سرمایی یا گرم کننده در کویل گرمایی را بر عهده دارد .

نوع کاربرد کویل در هواساز بستگی به سیستم به کار رفته در آن دارد ، به عنوان مثال ، در بخش سرمایش کویل DX یا انبساط مستقیم که جریان گاز مبرد در آن باعث تولید هوای سرد می شود ، با کویل سرمایش که آب سرد در آن جریان دارد و تولید سرمایش می کند کاملا متفاوت است .

همچنین در بخش گرمایش کویل های مسی که دارای فین های آلومینیومی می باشند ، معمولا از آب داغ یا بخار استفاده کرده و با تبادل حرارت با هوا آن را گرم می کنند . در سیستم کوره هوای گرم وجود کویل های گرمایش آتش خوار که با حرارت مستقیم مشعل در ارتباط هستند ، باعث گرمایش می شوند .

جنس این کویل ها از ورق های فولادی خاص با روکش آلومینیوم می باشد . همچنین از فلز استیل می توان در کوره هوای گرم استفاده نمود . به کار گیری کویل در هواساز هایی که برای تولید گرمایش از بخار استفاده می کنند باید با دقت بیشتری صورت پذیرد ، جنس فلز به کار رفته معمولا استیل بوده و باید قابلیت نفوذ نا پذیری و هوابندی خوبی داشته باشد .
سطوح تبادل حرارت در یک دستگاه هواساز همان کویل می باشد . برای آنکه بتوانیم بیشترین تبادل حرارت کویل با هوای عبوری از دستگاه هواساز را داشته باشیم ، باید با استفاده از فین ها و تعداد لوله ها آن را به وجود آوریم . تراکم مناسب فین ها در کویل ، می تواند باعث بالا رفتن راندمان کویل شود .

کویل های هواساز باید استاندارد بوده و با فشار های استاندارد تست شده باشند تا در استفاده از آنها مشکلی به وجود نیاید .
شرکت تهویه سارآفرین با طراحی و تولید انواع کویل های سرمایش و گرمایش استاندارد و به کار گیری آنها در هواساز های مختلف ، دستگاه هایی با راندمان و بازدهی بالا به مشتریان خود ارائه می دهد

دیدگاهتان را بنویسید