قطره گیر برج خنک کننده که نام دیگر آن دریفت الیمیناتور می باشد؛ وظیفه جلوگیری از پرتاب و خروج قطرات آب به بیرون از کولینگ تاور را بر عهده دارد.
قطرات ریز و سبک آب بخشی از آب جبرانی (بصورت برگشت)در برج خنک کننده را تشکیل می دهند؛ که مکش فن به همراه جریان هوای خروجی این قطرات ریز و سبک را به سمت بالا پرتاب می کند و خطرات در قطرهگیر محبوس می شود؛ اگر قطره گیر وجود نداشته باشد؛ هموراه بخش مهمی از آب برج خنک کننده از آن خارج و تلف میشود.همچنین این قطرات بر روی تجهیزات فلزی مثل موتور و فن نشسته و به مرور زمان ایجاد زنگ زدگی و پوسیدگی می نمایند.
قطرهگیر در قسمت بالای پاشنده ها و قسمت ابتدایی فن استک یا فن دک نصب می شود.
عملکرد قطره گیر برج خنک کننده
قطره گیر برج خنک کننده ساختاری شبیه به تابع لر یا تابع سینوسی داشته و قطرات آب در هنگام عبور از قسمت بالای نازل برج و قبل از ورود به فن استک وارد قطره گیر شده و بدین گونه قطره گیر از پاشش قطرات آب روی تجهیزات و خروج آن از سیستم کولینگ تاور جلوگیری می نماید.

مزیت قطره گیر برج خنک کننده

وجود قطره گیر در برج خنک کننده مزیت هایی را به دنبال دارد؛ کاهش مصرف آب یکی از این مزیت ها می باشد. از قسمت تنوره فن کولینگ تاور هوای اشباع خارج می شود؛ قطره گیر برج در سر راه این قسمت وجود داشته و با بخارات موجود در هوا تماس مستقیم برقرار می کند. همین امر سبب میعان بخار آب شده و کاهش مصرف آب را به دنبال دارد. جلوگیری از پرتاب قطعات خود نیز باعث کاهش مصرف آب می شود.
افزایش دوام و طول عمر تجهیزات هوادهی یکی دیگر از مزیت های قطره گیر کولینگ تاور می باشد؛ قطره گیر با جلوگیری از نشست و پاشش قطرات آب از قسمت پایین به سمت فن و موتور از ایجاد رسوب بر روی این تجهیزات جلوگیری کرده و در نتیجه دوام عمر تجهیزات را به دنبال دارد.
قطرهگیر با جلوگیری از افزایش تراکم بخار به افزایش عمر قطعات کمک می کند. قطره گیر تراکم بخار را کاهش داده و کاهش تراکم از خوردگی و پوسیدگی قطعات جلوگیری می کند.

انواع قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر کولینگ تاور از لحاظ ساختار به دو دسته لانه زنبوری یا شبکه ای یا سلولی و تیغه ای تقسیم بندی می شوند.
قطره گیر لانه زنبوری از تعدادی سلول تشکیل شده که هر سلول شکل سینوسی داشته و مسیر عبور جریان هوا را تغییر می دهد. قطرات آب بر روی دیواره این سلول ها به دام می‌افتد. این نوع قطره گیر در برج های مکعبی کاربرد داشته و نسبت به انواع تیغه ای افت فشار بیشتری دارند.
قطره گیر تیغه ای از پروفیل های سینوسی که توسط گیره به هم متصل شده اند تشکیل شده است. این پروفیل ها از جنس پی وی سی و یا پلی پروپیلن می باشند.
این قطره گیرها در برج خنک کننده مکعبی از نوع کراس فلو یا کانترفلو کار گذاشته می شوند.
راندمان قطره گیر برج خنک کننده به نوع قطره گیر و نحوه ی مونتاژ و نحوه ی نصب بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید