دمای آب به عنوان سیال در گردش در مدار برج خنک کننده ، تاثیر زیادی درراندمان خروجی برج خنک کننده ، ظرفیت و تناژ محاسباتی آن دارد . اگر دمای آب ورودی برج خنک کننده نسبت به دمای مرطوب هوا ،بالا باشد، با توجه به دمای مرطوب هوا در منطقه مورد نظر دمای آب خروجی کاهش بیشتری خواهد داشت .
اگر دمای آب ورودی به برج خنک کننده بیشتر از 60 درجه سانتیگراد باشد نمی توان از سطوح تبادل حرارت یا همان پکینگ های PVC استفاده نمود ، چرا که این نوع پکینگ ها در چنین دمایی کارایی خود را از دست داده و تغییر شکل می دهند که در این شرایط می توان از پکینگ های PP یا پلی پروپیلن استفاده کرد . همچنین اگر دمای آب برج خنک کننده به بیش از 80 درجه سانتیگراد برسد ، پکینگ های PP نیز کارایی نخواهند داشت که در این صورت سطوح تبادل حرارت ساخته شده از چوب های اشباع مورد استفاده قرار می گیرند .

دمای آب برج خنک کننده
در برج های خنک کننده نوع خشک که آب در مدار بسته گردش نموده و به صورت غیر مستقیم با هوا در ارتباط است ، میزان کاهش دمای آب به عنوان سیال واسط کمتر از زمانی است که آب با هوا در تماس مستقیم باشد . به عنوان مثال ، در برج خنک کننده تر (wet) آب مستقیما توسط جریان هوا خنک می گردد و در نتیجه میزان افت دمای آب بیشتر خواهد بود .
علاوه بر برج خنک کننده های یاد شده ، به منظور کاهش دمای آب برج خنک کننده می توان از دستگاه برج خنک کننده مدار بسته نیز استفاده نمود .

در این نوع برج ، آب در لوله مدار بسته گردش می کند ولی جریان آب ثانویه روی این لوله ها پاشش کرده و هوا نیز در مسیر مخالف با لوله ها تبادل حرارت می کند . استفاده از پاشش آب و جریان هوا به صورت همزمان از مزایای این نوع برج خنک کننده می باشد .

در برج های خشک هلر ، به علت ایجاد جریان هوای طبیعی و راندمان بالای آن افت دمای آب سیال از سایر برج ها بیشتر است . در این نوع برج آب در مدار بسته کویل های مبدل که توسط فین ها پوشیده شده اند ، گردش می کند و خنک می گردد .
شرکت تهویه سارآفرین با بیش از 25 سال سابقه در تولید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، و طراحی دقیق و محاسبات تخصصی انواع برج های خنک کننده ، در راستای تولید ملی آماده ارئه مشاوره در ارائه بهینه این محصولات می باشد.

source

دیدگاهتان را بنویسید