دستگاه برج خنک کننده دستگاهی است که سیال ورودی به آن پس از تبادل حرارت در داخل برج ، خنک شده و به مدار خود باز می گردد . میزان کاهش حرارت در برج خنک کننده با توجه به محل نصب برج متغیر بوده و نزدیک به دمای هوای اشباع می باشد . دستگاه برج خنک کننده هلر به صورت خشک عمل می کند . شکل هندسی این برج به شکل هذلولی است . کاربری برج خنک کننده هلر در نیروگاه ها برای خنک کاری دمای سیال مبدل ها به کار می رود . همچنین در فرایند های پالایشگاهی برای خنک کاری از این دستگاه استفاده می گردد .
یکی از مزیت های استفاده و کاربری برج خنک کننده هلر این است که به جهت جریان طبیعی هوا ، نیاز به فن مکنده در داخل برج ندارد . شکل هندسی برج که هب صورت همگرا- واگراست سبب می شود جریان هوای طبیعی ایجاد شده و مدارهای سیال که در داخل برج در گردش است ، خنک شود . سیال در مبدل های لوله ای به صورت مدار بسته در داخل برج گردش می کند و این مبدل ها با استفاده از فین های خود سطح تبادل و تماس با هوا را افزایش داده و راندمان بالایی دارند . سازه این برج از جنس بتن بوده و ابعادی تا ارتفاع حدود 50 متر و تا طول حدودا 200 متر را پوشش می دهد . ابعاد و اندازه بزرگ این برج کمک شایانی به کاهش تلفات انرژی می کند . مصرف برق در این سیستم وجود ندارد و جریان هوا به صورت طبیعی ایجاد می گردد .
کاربری برج خنک کننده هلر برای خنک کاری توربین های بخار با استفاده از سیال واسط صورت می پذیرد . دبی بالای سیال در گردش در این سیستم ، اهمیت کاربرد آن را نشان می دهد . همچنین عمر مفید آن در مقایسه با سایر برج های خنک کننده بسیار زیاد بوده و استهلاک کمی دارد .
برج خنک کننده هلر از نوع برج های خشک بوده و سیال خنک شونده در مدار بسته جریان یافته و در نتیجه تاثیری بر روی کیفیت آن و حجم سیال پیدا نمی شود . برای تامین آب در مدار های خنک کننده نیروگاه ها از چشمه های طبیعی یا از آب سفره های زیر زمینی می توان استفاده نمود . هرچه دمای سیال واسط پایین تر باشد ، راندمان برج بالاتر می رود . میزان خنک شدن و کاهش دما نیز در این نوع برج از سایر برج های خنک کننده بیشتر بوده و همچنین دمای سیال ورودی به آن نیز می تواند بالاتر باشد .
شرکت تهویه سارآفرین با بیش از بیست و پنج سال تجربه در صنعت ساخت و تولید دستگاه های تهویه مطبوع و برج های خنک کننده آماده ارائه خدمات مورد نیاز به مشتریان می باشد. از شما دعوت می شود جهت دریافت هر نوع اطلاعات بیشتر با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید