تولید دستگاه های هواساز در دو بخش صورت می گیرد . بخش اول ، هواساز خانگی و بخش دوم هواساز صنعتی است . تفاوت بین هواساز های صنعتی و خانگی را در چند مورد می توان بر شمرد . هواساز های صنعتی دارای ابعاد ، قدرت و ظرفیت بالاتری می باشند .

فن های به کار رفته در هواساز صنعتی هوادهی و فشار بیشتر و در نتیجه سطح صدای بیشتری ایجاد کرده و مساحت بیشتری را از لحاظ ظرفیت پوشش می دهند . همچنین ، طول عمر مفید آن ها نسبت به هواساز های خانگی بیشتر است .

در هواساز های صنعتی به دلیل بالا بودن توان الکتروموتورها ، معمولا از برق سه فاز استفاده می شود . همچنین هواساز صنعتی قیمت بالاتری دارد زیرا استفاده از کنترلر های پیشرفته ، رطوبت زن ، فیلترهای مختلف و کویل های سرمایشی و گرمایشی با ظرفیت بالا در هواساز صنعتی قیمت تمام شده را در حد چشمگیری افزایش می دهد .

هواساز صنعتی قیمت
هواساز خانگی ، ابعاد کوچکتر و همچنین فن های با سطح صدای پایین تری دارند. قیمت تمام شده هواساز خانگی با توجه به ظرفیت پایین تر آن ، بسیار کمتر است . نحوه اتصال فن و الکتروموتور در هواساز خانگی به صورت مستقیم است در حالیکه در هواساز صنعتی از تسمه استفاده می گردد .

انواع هواساز صنعتی دارای سه نوع سیستم جهت تولید سرمایش می باشند :

1- سیستم تبخیری که از پد سلولزی یانازل های آب پاش استفاده می کند که پد سلولزی در دستگاه هواساز زنت و نازل در ایرواشر ها کاربرد دارد .
2- استفاده از کویل سرمایشی که در هواساز های صنعتی به کار می رود. در این سیستم ، آب سرد از دستگاه چیلر وارد کویل شده و تبادل حرارت صورت می پذیرد .
3- استفاده از کویل DX یا انبساط مستقیم جهت تولید سرمایش در پکیج یونیت ها که نوع دیگری از هواساز های صنعتی می باشند و مستقل از چیلر کار می کنند .

در هواساز های تبخیری جهت سرمایش به هوای تازه نیاز است ، ولی در دستگاههای دارای کویل سرمایی و پکیج یونیت ها از هوای برگشت جهت راندمان بیشتر و مصرف انرژی کمتر در ایجاد هوای سرد استفاده میشود .

همچنین جهت کاهش سطح صدا در هواساز های صنعتی از صدا گیر یا سایلنسر استفاده می شود تا سطح صدای فن ها را کاهش دهد . با استفاده از اینورتر در این نوع دستگاه ها می توان در مصرف انرژی صرفه جویی نمود .

اینورترها با تغییرات در فرکانس موتورها باعث کاهش دور موتور و در نتیجه کاهش مصرف برق خواهند شد ، البته استفاده از اینورتر عامل دیگری است که سبب میشود هواساز صنعتی قیمت بالاتری داشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید