به منظور تامین هوای سالم با دمای مناسب در تمامی شرایط آب و هوایی در مراکزی چون سالن کارخانجات، بیمارستان ها، کارخانجات صنایع دارویی، کارخانجات صنایع غذایی، آشپزخانه های صنعتی و تمامی مکان هایی که نیاز به هوای سالم و تمیز دارند از هواساز صنعتی استفاده می شود.

نحوه عملکرد هواساز صنعتی

هواساز صنعتی به بویلرها و چیلرها متصل می شود. آب گرم موجود در بویلر و یا آب سرد موجود در چیلر به هواساز منتقل می شود. فن برگشت تعبیه شده در هواساز هوا را از میان داکت ها و از میان فیلترها به داخل کشیده و ضمن عبور هوا از میان فیلتر ها، فیلترها عمل تصفیه هوا را انجام می دهند. کویل های سرمایشی و گرمایشی موجود در هواسازها دما را تنظیم می نمایند. تنظیم دما توسط کویل ها به روش های مستقیم و غیر مستقیم تبادل حرارتی صورت می پذیرد. مرطوب کننده رطوبت محیط را تنظیم کرده و سپس هوا وارد محفظه مختلط کننده می شود. در این محفظه ترکیب هوای خروجی و بازگشتی صورت می‌پذیرد که بیشتر برای مناطق معتدل کاربرد دارد؛ سپس هوا وارد فن تامین و از آنجا وارد کانال تامین شده و سپس در فضا منتشر می شود.

هواساز صنعتی
انواع هواساز صنعتی

هواسازهای صنعتی بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. از جمله این پارامترها می‌توان به نوع هوادهی، مقدار هوادهی، ناحیه هوادهی، ساختار و جنس باکس هواساز اشاره نمود.
هواساز های صنعتی بر اساس نوع هوادهی به انواع هواساز صنعتی هوای تازه و هواساز هوای برگشت دار، و بر اساس مقدار هوادهی به انواع ثابت و متغیر و بر اساس ناحیه هوادهی به انواع تک ناحیه و چند ناحیه تقسیم بندی می شوند.
هواساز صنعتی که از نوع ثابت می باشد به دلیل ثابت بودن حجم هوای ورودی و تنظیم سرمایش و گرمایش محیط از طریق آب کویل ها به این نام خوانده می شود.
هواساز صنعتی متغیر به دلیل متغیر بودن حجم هوای ورودی به درون آن و تنظیم حجم هوای ورودی از طریق VAV BOX به این نام خوانده می شود. دمای هوای ورودی به این نوع هواساز ثابت می باشد.

برخی از اجزای سازنده هواساز صنعتی

کویل ها جزو مهم ترین اجزای سازنده هواساز بوده که وظیفه تغییر دما و یا تنظیم دمای محیط را بر عهده دارند. کویل ها به انواع آبی، گازی، برقی و DX تقسیم بندی می شوند. از کویل های آبی برای گرمایش و از کویل های گازی برای سرمایش استفاده می شود. مبدل حرارتی در هواساز وظیفه بازیابی حرارتی و کاهش مصرف سوخت را بر عهده دارد.
دمپرها که در قسمت ورودی هواساز ها قرار دارند وظیفه مسدود کردن و یا تنظیم جریان هوا در داخل هواساز را بر عهده دارند. دمپرها به صورت یک دریچه و یا صفحه فلزی در هواساز مشاهده شده و در انواع موتور دار و دستی موجود می باشند. به زبان ساده می توان گفت که این دمپرها کنترل میزان ورود هوا را بر عهده دارند.
فن هواساز صنعتی ظرفیت بیشتری نسبت به فن هواساز آپارتمانی داشته و کنترل سرعت در فن ها از طریق اینورتر صورت می گیرد.

 

 

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی  چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی برج خنک کننده فایبر گلاس تولید و طراحی و تعمیرات برج خنک کننده

دیدگاهتان را بنویسید