پکینگ برج خنک کننده در برج سطحی برای ایجاد تماس بین آب و هوا و سطحی برای تبادل انرژی و انتقال حرارت ایجاد می کند؛ با گذشت زمان و به علت تبخیر دائم آب در برج با افزایش غلظت مواد محلول در آب شاهد رسوب گرفتگی در پکینگ برج خنک کننده می باشیم؛ اغلب رسوب ها از جنس کلسیم و منیزیم می باشند.
رسوب گرفتگی در پکینگ برج خنک کننده می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. پکینگ هایی که دچار رسوب زیاد شده اند؛ نمی توانند عملکرد خود را به درستی انجام دهند و در نتیجه راندمان برج خنک کننده به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و دمای آب خروجی به شدت افزایش پیدا می‌کند.
به طور کلی در طی دوران عمر مفید برج خنک کننده، قطعاتی از برج از جمله پکینگ نیاز به تعویض پیدا می کنند؛ تعویض صحیح و به موقع پکینگ برج خنک کننده از تخریب برج و استهلاک اجزای داخلی برج جلوگیری می کند. در تعویض پکینگ برج خنک کننده باید جنس و نوع پکینگ مورد توجه قرار گیرد. با توجه به نوع پکینگ روش تعویض پکینگ می تواند متفاوت باشد.

تعویض پکینگ برج خنک کننده
رسوب زدایی پکینگ برج خنک کننده

هنگامی که پکینگ کولینگ تاور دچار رسوب میشود، با روش های مختلف پکینگ را رسوب زدایی میکنند. استفاده از سختی¬گیر آب، استفاده از رسوب زداهای قوی و استفاده از روش اسید شویی روشهای متداولی هستند که با استفاده از این روش ها رسوبات پکینگ از بین می رود.
متناسب با جنس پکینگ کولینگ تاور مواد اسیدی مخصوص استفاده می شوند.

پکینگ هایی که از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار باشند در برابر اسید شویی مقاوم بوده و صرفا رسوبات از بین می روند. اما اگر پکینگ کولینگ تاور از جنس های نامرغوب و مواد بازیافتی بی کیفیت تولید شده باشد، هیچ گونه مقاومتی در برابر اسید شویی نداشته و در برابر اسید تخریب شده و تخریب پکینگ می‌تواند مشکلاتی را برای سیستم برج خنک کننده به دنبال آورد.
رسوب زداها باعث افزایش راندمان برج خنک کننده می شود و هزینه اسید شویی را کاهش می‌دهد؛

اما با وجود این مزیت ها ، رسوب زداها با تغییر ph آب، آب را به سمت قلیایی شدن هدایت کرده و زمینه رشد میکروارگانیسم ها را فراهم می کند. میکروارگانیسم ها به صورت کلونی در پکینگ رشد کرده و مسیر پکینگ را مسدود می نمایند؛ به همین سبب برای جلوگیری از این مشکلات کارشناسان پیشنهاد می کنند که به محض رسوب گرفتن در پکینگ، تعویض پکینگ صورت گیرد.
رسوب گیری پکینگ از تبادل حرارت و انرژی جلوگیری کرده و عملاً از فعالیت برج خنک کننده جلوگیری می کند. رسوبات شدید پکینگ برج خنک کننده به موتور فشار وارد آورده و موتور روشن نمی شود.
برای جلوگیری از مشکلات ذکر شده باید تعویض پکینگ برج خنک کننده به موقع صورت گیرد.
پکینگ ها در انواع آبشاری و اسپلش موجود می باشند.
پکینگ های آبشاری از صفحات مورب مواج تشکیل شده اند که این صفحات مورب با فاصله های معینی با چسب و جوش پلاستیک به یکدیگر متصل شده اند؛ برخی از این صفحات دچار رسوب می شود که با راه حل های ذکر شده مانند اسید شویی می‌توان رسوب یکی از صفحات را برطرف نمود و مجدداً از پکینگ استفاده کرد.

 

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

 

دیدگاهتان را بنویسید