در نیروگاه های حرارتی با استفاده از سوختهایی مانند گاز ، نفت ، ذغال سنگ یا انرژی اتمی ، جریان الکتریکی تولید می گردد . مکانیزم تولید برق به این ترتیب است که آب به وسیله انرژی حرارتی تبدیل به بخار شده و توربین را می چرخاند .

توربین نیز که به وسیله کوپلینگ ها به ژنراتور متصل است ، باعث چرخش ژنراتور شده و در نتیجه برق تولید می گردد . البته در نیروگاه های گاز ، سوخت گاز مستقیما توسط نازل های سوخت ، توربین گازی را می چرخاند و ژنراتور نیز به تبع آن ، برق تولید می نماید .

در نیروگاه های بخار برای آنکه مصرف سوخت کاهش پیدا کند ، به وسیله کارکرد برج خنک کننده بخار را به مایع تبدیل کرده و به چرخه تولید بخار در توربین باز می گردانند . معمولا از برج خنک کننده خشک نیروگاه برای این منظور استفاده می گردد .
حجم و ابعاد وسیع برج خنک کننده خشک نیروگاه به این امر کمک قابل توجهی می کند . ارتفاع این برج گاهی به 200 متر نیز می رسد و طول آن نیز تا 100 متر ساخته می شود .

برج خنک کننده خشک نیروگاه

سازه این برج از بتن می باشد . جریان آب که در کندانسور با بخار خروجی از توربین تبادل حرارت می کند ، به وسیله پمپ به برج خنک کننده خشک نیروگاه وارد شده و پس از تبادل حرارت به وسیله جریان طبیعی هوا که در داخل برج ایجاد می شود ، خنک می گردد .

جریان آب در داخل برج در مبدل های مدار بسته صورت می گیرد که به وسیله فین های تعبیه شده در مبدل ، با هوا تماس داشته و آب داخل مبدل را خنک می کند . استفاده از برج خشک به این منظور در نیروگاه ها به کار می رود که میزان آب حفظ شده و در مصرف آب صرفه جویی گردد .

آشنایی با برج خنک کننده خشک نیروگاه

ضمنا چون در برج خنک کننده خشک نیروگاه جریان طبیعی وجود دارد ، نیاز به کاربرد فن برای گردش هوا نیست که این امر منجر به کاهش مصرف برق خواهد شد . شرکت تهویه سارآفرین به وسیله نرم افزار های پیشرفته قادر به محاسبات دقیق در مورد دستگاه های برج خنک کننده می باشد و با به روز کردن ابزار و تجهیزات خود اقدام به تولید دستگاه های مقرون به صرفه می کند .
نیاز به انرژی الکتریکی در دنیا روز به روز بیشتر می شود و می توان با استفاده از سیستم برج خنک کننده خشک نیروگاه بخصوص نیروگاه هایی که با سوخت اتمی کار می کنند ، این طیف وسیع مصرف کنندگان از انرژی برق را پوشش داد . البته امروزه از انرژی های نو مانند انرژی خورشیدی و یا باد نیز در تولید برق استفاده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید