تولید سیستم های تهویه مطبوع در ایران با توجه به نیاز جامعه گسترش پیدا کرده است. ساخت دستگاه های متناسب با شرایط اقلیمی ایران ایجاب می کند شرکت های ایرانی به سمت تولید این نوع سیستم ها روی بیاورند.

دستگاه های هواساز نیز از جمله دستگاه هایی است که با توجه به نیاز داخل در صنایع و مراکز بیمارستانی و پزشکی و نیز کاربردهای مسکونی و اداری تولید می گردد . در مقایسه با هواساز های وارداتی ، قیمت هواساز ایرانی بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد .
استفاده از تجهیزات و مواد اولیه مرغوب که در بازار داخلی عرضه می گردد ، می تواند کیفیت ساخت را افزایش داده و بازار مطمئنی به وجود آورد .

ممکن است اخیرا قیمت هواساز ایرانی ، بدلیل جهش قیمت مواد اولیه کمی افزایش یافته باشد اما همچنان مقرون به صرفه است.هزینه هواساز ایرانی همچنین به هزینه های جاری کارخانجات و هزینه نیروی کار بستگی دارد . در حال حاضر کالای وارداتی با توجه به سیاست های واردات کشور جهش قابل ملاحظه ای یافته و علاوه بر این قطعات یدکی کالاهای فوق نیز کمیاب و گران قیمت هستند.
استفاده از هواساز ایرانی به دلیل آنکه دارای پارامترهای بومی و مختص شرایط داخل ایران می باشد نسبت به دستگاههای وارداتی دارای برتری است ، تولید کنندگان خارجی شرایط خاص خود را در نظر گرفته و محصولاتشان را به بازار عرضه می کنند .

ارزان قیمت بودن لوازم و تجهیزات یدکی هواساز در داخل ، روی قیمت تمام شده هواساز ایرانی تاثیر بسزایی دارد . دستگاه های تهویه مطبوع از جمله هواساز خانگی ، بعد از مدت زمان خاصی نیاز به تعویض قطعات پیدا می کنند که تهیه آنها از بازار داخل به سهولت انجام می گیرد . ولی قطعات مورد نیاز محصولات وارداتی بعضا در بازار یافت نمی شوند .
عامل دیگری که استفاده از هواساز ایرانی را بر هواساز خارجی برتری می دهد ، تنوع ظرفیت در تولیدات داخلی است . دستگاه ها با توجه به شرایط فیزیکی و محیطی ، در ابعاد و ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند که این امر سبب می شود واردات این محصول در ظرفیت های متفاوت و مورد نیاز با چالش روبرو گردد . همچنین در شرایط اقتصادی کنونی به دلیل وجود تحریم ها ، نیاز به تولید داخلی بیش از گذشته به نظر می رسد .
مصرف دستگاه های تولید داخل می تواند به رشد اقتصادی جامعه کمک کرده و نیاز به واردات را به حد اقل برساند . از طرفی خدمات پس از فروش محصولات داخلی نیز به راحتی امکان پذیر خواهد بود . تولید کنندگان داخلی از هر جهت قادرند محصولات خود را پشتیبانی نمایند ولی محصولات خارجی بعضا با مشکل خدمات و تامین قطعات روبرو هستند .

دیدگاهتان را بنویسید