تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، دارای انواع و اقسام گوناگون می باشند . این دستگاه ها ، عمدتا جهت تامین آسایش مصرف کننده به کار می روند .دستگاه های چیلر ، پکیج یونیت(روف تاپ پکیج) و هواساز از جمله این دستگاه ها می باشند . سیستم هواساز چیست؟

هواساز دستگاهی است که با استفاده از فن و کویل های سرمایشی و گرمایشی ، به تناسب فصل، هوای سرد و گرم مورد نیاز را تامین می کند . یکی از دستگاه های پر کاربرد در صنایع مختلف و همچنین مکان های تجاری ، دستگاه هواساز می باشد .

سیستم هواساز چیست؟
کاربرد فیلتر در سیستم هواساز چیست؟

انواع هواساز خانگی ، صنعتی و آپارتمانی  با جابجایی هوا توسط فن ، هوای تازه را وارد محیط تهویه شونده می کند . این هوا دارای آلودگی هایی از قبیل ذرات معلق و … می باشد . وظیفه فیلتر ، تصفیه کردن هوای ورودی به هواساز آپارتمانی ، صنعتی و … است .

این فیلتر ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند که هر کدام نوع خاصی از آلودگی را برطرف می کنند . به عنوان مثال استفاده از فیلتر کیسه ای در هواساز می تواند ذرات معلق با قطر یک میکرون را جذب کرده و تا 70% از آلودگی های محیط را برطرف کند .

وظیفه رطوبت زن در سیستم هواساز چیست؟

در فضاهایی که نیاز به رطوبت باشد ، دستگاهی مانند رطوبت زن داخل هواساز تعبیه می شود تا رطوبت محیط را افزایش دهد . البته لازم است در محیط ، رطوبت سنج نصب شود تا رطوبت هوا بیش از حد بالا نرود .
برج خنک کننده و چیلر مکمل دستگاه های هواساز هستند .

در مناطق شرجی که رطوبت محیط بالاست ، به جای برج خنک کننده و چیلر آبی از چیلر های هوا خنک استفاده می شود که دارای فن های آکسیال می باشند.

در این چیلر ها از کندانسور های هوایی به جای کندانسور های آبی استفاده می شود . با توجه به تعداد فن ها و سیستم چیلر هوا خنک ، میزان مصرف برق این چیلر ها در مقایسه با چیلر های آب خنک بالاتر است .همچنین در این مناطق که رطوبت نسبی هوا زیاد است هواساز های تبخیری کاربرد ندارند و به ناچار باید از هواساز های تراکمی استفاده نمود .
در هواساز های تراکمی از کویل DXو یا کویل آبی استفاده می شود . هواساز هایی که با کویل DXکار می کنند به روف تاپ پکیج(پکیج یونیت) شهرت دارند .

سیستم سرمایش روف تاپ پکیج(پکیج یونیت) از کمپرسور ، گاز مبرد ، کویل DX ، شیر انبساط و همچنین کندانسینگ یونیت تشکیل شده است . در روف تاپ پکیج ها ، جهت بخش گرمایشی، کویل آب گرم به کار گرفته می شود .آب گرم مورد نیاز بر حسب میزان آن ،ممکن است از سیستم موتورخانه مرکزی ، و یا پکیج آبگرم زمینی و یا دیواری تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید