دستگاه های هواساز در صنعت تهویه مطبوع در رنج های مختلف و ظرفیت های متفاوتی تولید می شوند . در بخش خانگی ، ظرفیت های هواساز های تراکمی معمولا بین 2 تا 6 تن تبرید متغیر است ولی در بخش تجاری یا صنعتی ظرفیت های تولیدی هواساز محدودیتی ندارد.
هواساز های تبخیری هم مانند هواساز های تراکمی در اندازه ها و ظرفیت های گوناگون تولید و عرضه می شوند . ظرفیت هواساز های تبخیری معمولا بر اساس حجم هوای تولید شده در واحد زمان توسط فن دستگاه تعیین می گردد که معروف به cfm یا حجم هوای عبوری معادل فوت مکعب بر دقیقه است .
همانطور که اشاره شد ، هواساز های آپارتمانی ، تراکمی یا تبخیری هستند . در انواع هواساز آپارتمانی جهت ایجاد سرمایش از سیستم تراکمی یا تبخیری استفاده می شود ولی هواساز ها وظیفه گرمایش را هم برعهده دارند .
سیستم گرمایش در انواع هواساز آپارتمانی به صورت کویل آب گرم یا کوره هوای گرم است. در حالت اول، آب گرم به وسیله بویلر تولید شده و توسط پمپ وارد کویل آب گرم در داخل کارکرد هواساز می شود و با هوای عبوری تبادل حرارت نموده ، هوا را گرم می کند . در حالت دوم ، گرما توسط مشعل هایی که با گاز یا مواد سوختی دیگر کار می کنند تولید می شود . همچنین هیتر های برقی در هواساز ها می توانند در بخش خانگی ، گرمای خوبی ایجاد نمایند .
هواساز های آپارتمانی به دو صورت ایستاده یا سقفی نصب می شوند . در نوع ایستاده هواساز ها فضای آپارتمان را اشغال می کنند اما اگر به صورت سقفی نصب گردند فضای آپارتمان اشغال نمی شود . امروزه برای استفاده بهینه از فضای آپارتمان ها معمولا هواساز ها را در سقف کاذب نصب و اجرا می کنند و سرویس و نگهداری دستگاه ها ، به وسیله دریچه های بازدید سقفی صورت می پذیرد .
هواساز های تبخیری به دلیل تاثیر سرعت هوای عبوری در تولید سرمایش دستگاه باید با هوای آزاد مرتبط بوده یا در فضای آزاد نصب شوند . ولی هواساز های تراکمی را می توان در داخل فضای آپارتمان ، نصب و اجرا نمود .
هواساز های تراکمی بر مبنای سیکل تبرید و جذب رطوبت فضا ، تولید سرمایش می کنند بنابراین باید در فضای بسته کار کنند تا بتوانند تهویه مناسب و سرمایش حد اکثر ایجاد نمایند .
شرکت تهویه سارآفرین با بهره گیری از نرم افزارهای پیشرفته و کادر فنی مجرب ، آماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص انتخاب و تهیه هواساز آپارتمانی متناسب با شرایط آب و هوایی و موقعیت محل نصب به مشتریان خود می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید