در بین سیستم های حرارتی و برودتی ، هواساز یکی از مهم ترین تجهیزات این سیستم است .
کار هواساز چیست؟ تولید هوای سرد و گرم توسط فن دستگاه و ایجاد هوای مطبوع در فضاهای مورد نیاز از کارکردهای هواساز می باشد .

آب سرد توسط دستگاه چیلر تولید شده و به وسیله پمپ سیرکولاتور وارد کویل سرمایی دستگاه هواساز می شود . هوا توسط فن از روی کویل سرمایی عبور داده شده و در اثر تبادل حرارتی بین هوا و کویل ، دمای هوا کاهش پیدا می کند و در محیط جریان پیدا می کند .

به این ترتیب هواساز با کمک چیلر ، هوای سرد تولید می کند . به منظور تولید هوای گرم نیز ، آب گرم توسط موتورخانه حرارتی تولید شده و پمپ شده و سپس وارد کویل گرمایی هواساز می گردد . هوای درجریان که توسط فن از روی کویل گرمایی عبور می کند ، گرم شده و وارد فضای تهویه شونده می گردد .

کار هواساز چیست؟

نقش فیلتراسیون در کار هواساز چیست؟

تعبیه فیلتر ها در دستگاه هواساز به منظور تولید هوای پاک و بدون آلودگی است . فیلتر های آلومینیومی که به صورت صفحه ای هستند و غالبا در هواساز ها و قبل از کویل نصب میشوند بیشترین کاربرد را دارند . فیلتر های با راندمان بالاتر نظیر فیلتر کیسه ای ، هپا و اولپا و…. نیز در هواساز های مختلف به کار می روند .

نقش عملیات رطوبت زنی در کار هواساز چیست؟

هواساز ها می توانند دما و رطوبت محیط را کنترل کنند . به این منظور دستگاه رطوبت زن در داخل هواساز تعبیه شده و رطوبت ایجاد می کند و این رطوبت توسط فن دستگاه به محیط می رسد و هوا را مرطوب می کند . در این صورت لازم است به منظور کنترل میزان رطوبت ، دستگاه رطوبت سنج در فضای داخلی نصب گردد .

این تجهیزات بیشتر در صنایع گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد .
در مناطق مرطوب و شرجی که رطوبت نسبی هوا بسیار بالاست ، از هواساز های برودتی با کویل DX استفاده می گردد . در این هواسازها گاز مبرد توسط کمپرسور به کویل DX ارسال شده و با عملیات انبساط گاز مبرد ، رطوبت و گرما جذب می شود و هوای عبوری از روی کویل DX خنک می گردد . در این نوع هواساز ها که به روف تاپ پکیج(پکیج یونیت)شهرت دارند ، از کندانسور های هوا خنک استفاده می گردد تا تبادل حرارت بین گاز مبرد داخل کندانسور،با هوای عبوری از روی فین(پره های)کویل کندانسوری موثرتر و سریعتر انجام گیرد

دیدگاهتان را بنویسید