جهت تهویه و تامین هوای مطبوع در ساختمان های مسکونی ، دستگاه هواساز خانگی کوچک یکی از بهترین گزینه ها می باشد. دستگاه هواساز خانگی کوچک وظیفه تولید هوای سرد در فصل تابستان و هوای گرم در فصل زمستان را دارد . ضمنا با تعبیه فیلتر می توان هوا را تصفیه کرده و آلودگی های موجود را از بین برد.
تولید سرما در هواساز خانگی کوچک (مینی هواساز) به دو صورت امکان پذیر است . یک سیستم تراکمی است که سیکل تیرید در آن به کار رفته است . یعنی گاز مبرد به وسیله کمپرسور در مدار گردش کرده و در اواپراتور به وسیله منبسط شدن گرما را جذب می کند . سیستم دیگر که در هواساز خانگی مورد استفاده قرار می گیرد ، به صورت تبخیری عمل می کند .

دستگاه زنت نمونه این هواساز است که با بهره گیری از پدهای سلولزی در داخل دستگاه و جریان آب ، هوا را خنک می کند . هواساز ها در بخش خانگی می توانند افقی یا عمودی نصب و اجرا شوند . ابعاد و ظرفیت این دستگاه ها نسبت به دستگاه های صنعتی و تجاری کوچکتر است .

هواساز خانگی کوچک (مینی هواساز)

استفاده از هواساز های مستقل و مجزا جهت هر واحد آپارتمانی اهمیت فراوانی دارد ، زیرا می تواند در کاهش مصرف انرژی اثر چشمگیری داشته باشد .
در دستگاه های هواساز جهت تولید هوای گرم، معمولا از کویل آب گرم استفاده می گردد . آب گرم تولید شده از بویلر به وسیله پمپ ، وارد کویل آب گرم دستگاه شده و با هوا تبادل حرارت می کند و هوا را گرم می کند . همچنین جهت ایجاد گرمایش می توان از هیترهای برقی و یا کوره هوای گرم در دستگاه های هواساز نیز بهره برد .

نحوه کار هواساز خانکی کوچک مینی

هواساز با استفاده از هیتر برقی می تواند تولید گرمایش نماید . استفاده از گرمایش مشعل های گاز سوز در کوره هوای گرم امکان پذیر است . مشعل های گازی اتمسفریک با تولید شعله در لوله های آتش خوار ، لوله ها را داغ کرده و با هوا تبادل حرارت و هوا را گرم می کند .
در گرمایش به وسیله کوره هوای گرم یا Gas Furnace نیاز به رطوبت زن می باشد . مشعل ها با تولید هوای خشک ، رطوبت موجود در هوا را کاهش می دهند . همچنین این مشعل ها از اکسیژن موجود در هوا استفاده کرده و باعث کمبود اکسیژن می شوند .

جهت رفع این مشکل در جایی که این دستگاه نصب می گردد باید لوله هایی جهت تامین هوای تازه تعبیه گردد . در هواسازهای خانگی به وسیله ترموستات دیواری می توان دمای محیط را کنترل نمود . هوشمند سازی ترموستات ها مصرف انرژی را کاهش می دهد .
لازم به توضیح است که استفاده از هیتر الکتریکی و یا کوره هوای گرم جهت کارکرد هواساز خانگی کوچک مناسب نمی باشد، زیرا استفاده از هیتر الکتریکی میزان و هزینه مصرف انرژی را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. از طرف دیگر استفاده از کوره هوای گرم در هواساز خانگی کوچک موجب خشک شدن هوای گرم شده و ایجاد عوارض بهداشتی می شود. هیتر الکتریکی و کوره هوای گرم در موارد خاصی که استفاده از بویلر امکانپذیر نمی باشد ، آن هم در فضاهایی غیر از منازل و مراکز بهداشتی مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید