هواساز صنعتی دارای ظرفیت بالا و میزان هوادهی دهها هزار متر مکعب بر ساعت است . ممکن است هواساز صنعتی دست دوم که خریداری میکنید از تجهیزات کنترلی مناسبی برخوردار نباشند.کاربرد کنترلرهای هوشمند در هواساز صنعتی دست دوم ، عمر مفید دستگاه را افزایش داده و از استهلاک قطعات تا حد زیادی جلوگیری می نماید.


همچنین کنترلر ها در کاهش مصرف انرژی نقش موثری دارند . استفاده از اینورتر در این نوع هواساز ها کمک شایانی به این امر نموده است . اینورتر دستگاهی است که کنترل دور موتور را بر عهده دارد ، به نحوی که با تغییرات فرکانس، دورهای متغیر در موتور الکتریکی ایجاد می کند.

همچنین اینورتر ها در راه اندازی موتور الکتریکی کاربرد دارند و از مصرف زیاد جریان الکتریکی در زمان استارت موتور جلوگیری می کنند .

هواساز های صنعتی جهت تولید سرمایش می توانند از سیستم تراکمی یا تبخیری استفاده نمایند. در سیستم تبخیری با استفاده از پد های سلولزی و جریان آب ، هوای عبوری از دستگاه خنک می گردد .

در سیستم تراکمی با استفاده از چیلر ، آب سرد وارد کویل سرمایی هواساز شده و تبادل حرارتی بین هوای عبوری و کویل ، منجر به کاهش دمای هوا می شود .

همچنین در سیستم تراکمی می توان به جای کویل سرمایی از کویل DX یا انبساط مستقیم استفاده نمود به نحوی که کمپرسور مستقیما گاز مبرد را به کویل DXمی فرستد و با عبور گاز مبرد از شیر انبساط ، ایجاد برودت می نماید.


بنابر توضیحات فوق در صورتیکه هواساز صنعتی دست دوم از نوع تبریدی یا همان روف تاپ پکیج میباشد،لازمست کمپرسور ها و شیر انبساط ها و کویل های کندانسوری و همچنین مدارات انتقال مبرد و…. بازدید و کنترل شوند.


از آنجا که بررسی های فوق نیاز به تجربه و تخصص کافی دارد،اگر در حال خرید هواساز صنعتی دست دوم هستید،در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی میتوانید با همکاران ما در شرکت تهویه سارآفرین تماس حاصل فرمایید.

آشنایی در مورد هواساز با کاربرد صنعتی

آشنایی در مورد هواساز با کاربرد صنعتی ، دارای زوایای مختلفی می باشد . یکی از شاخه های بحث در مورد هواساز صنعتی سیستم تولید سرمایش آن است . در مورد سیستم سرمایش می توان به چند نکته اشاره کرد . سیستم های سرمایش یا از نوع تبخیری هستند یا از نوع تراکمی .

در سیستم های تبخیری که سیال مبرد آب می باشد ، یا به صورت پاششی به وسیله نازل ایجاد سرمایش می کند یا به وسیله ریزش روی پد سلولزی . دستگاه های هواسازی که به وسیله نازل های پاشش و با افت فشار آب کار می کنند، در صنعت به ایرواشر شهرت دارند.

ایرواشر ها با تشکیل ذرات بسیار کوچک و متعدد آب ، و با گذر هوا از روی این لایه ها ، هوا را خنک کرده و شستشو می دهند .

رطوبت تولیدی این دستگاه ها زیاد بوده و در مناطق شرجی کاربرد ندارند. دستگاه دیگری که با آب به عنوان مبرد کار می کند دستگاه زنت می باشد . دستگاه زنت با جریان و ریزش آب بر روی پدهای سلولزی ، باعث خیس شدن پد ها شده و جریان هوای عبوری از روی آن خنک می شود .
آشنایی در مورد هواساز با کاربرد صنعتی ، ما را به سمت هواساز های تراکمی سوق می دهد . هواساز های تراکمی نیز به دو گونه عمل می کنند :

یا با کویل DX و جریان گاز مبرد به صورت مستقیم سرمایش ایجاد می کنند یا به وسیله خنک کردن آب با سیستم تراکمی و ورود جریان آب سرد به هواساز ، ایجاد سرمایش می کنند.

در نوع اول چون گاز مبرد در هواساز مستقیما با هوا در ارتباط می باشد ، سرمایش بیشتری با دمای پایین تر از نوع دوم تولید می کند .

تولید آب سرد در نوع دوم به وسیله دستگاه چیلر انجام می گیرد و آب سرد تولید شده با پمپ به داخل کویل سرمایش هواساز صنعتی تزریق می گردد . هر چه بیشتر آشنایی در مورد هواساز با کاربرد صنعتی داشته باشیم ، می توانیم راه حل های مناسب در مورد سیستم تهویه مطبوع ارائه دهیم.

تجهیزات صنعتی عمدتا دارای ابعاد بزرگی بوده و حجم فضای زیادی را در بر می گیرد . اماکن صنعتی مانند سوله ها ، دارای ارتفاع نسبتا بلندی هستند و مساحت بزرگی را اشغال می کنند . جهت هوا رسانی به این حجم نیازمند تجهیزات صنعتی از جمله هواساز های صنعتی می باشیم .

البته کاربرد هواسازهای تبخیری در این فضا ها مقرون به صرفه تر به نظر می رسند. سیستم های تراکمی بسیار هزینه های گرانی را در مورد خرید اولیه و نیز هزینه های ثانویه برق و نگهداری و … به ما تحمیل می کنند ولی سیستم های تبخیری هزینه اولیه و ثانویه کمتری دارند .


شرکت تهویه سارآفرین تولید کننده انواع هواساز و چیلر و روف تاپ پکیج و دیگر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ،آماده ارائه مشاوره جهت طراحی و انتخاب بهترین سیستم هواساز ، می باشد.خواهشمند است جهت دریافت هر نوع اطلاعات با دفتر این شرکت تماس حاصل فرمایید.

با توجه به افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه و هزینه تمام شده کالا ، این روز ها تمایل روز افزونی به خرید تجهیزات دست دوم ایجاد شده است . خرید هواساز صنعتی دست دوم نیز از این قاعده مستثنی نیست .

نکات قبل از خرید هواساز صنعتی دست دوم

لذا لازم است قبل از خرید این نوع تجهیزات، به موارد مهمی توجه نمود . ممکن است هواساز صنعتی دست دوم که جهت فروش عرضه شده است دارای ظرفیتی متفاوت با نیاز خریدار باشد .

با توجه به اینکه دستگاه دست دوم معمولا در ظرفیت پایین تری نسبت به زمان ساخت کار می کند ، بنابر این لازم است ظرفیت هواساز صنعتی دست دوم حدود %15 تا 20% بیشتر در نظر گرفته شود .همچنین لازم است الکتروموتورهای دستگاه و توان آن ، کنترل و در صورت معیوب یا نیم سوز و یا ضعیف بودن تعویض شوند .

هواساز صنعتی دست دوم

فن دستگاه هواساز نیز می بایست بازدید و در صورت مشاهده شکستگی و یا عدم بالانس فن ، تمهیدات لازم پیش بینی شود.

یکی دیگر از نکات مهم بازدید و کنترل کویل های سرمایشی و گرمایشی هواساز است . لازم است لوله های کویل ها بازدید و از بابت عدم وجود نشتی یا گرفتگی کنترل شوند . علاوه بر این، حتما می بایست فین های کویل بازدید شوند چرا که ممکن است دچار لهیدگی یا آسیب هایی از این دست شده باشند . سردنده ها و هدر کویل ها حتما باید بازدید شوند .

از نکات دیگری که هنگام خرید هواساز صنعتی دست دوم باید بررسی کرد ، فیلترها هستند . فیلترهای آلومینیومی معمولا قابل شستشو هستند و در صورتی که آسب ندیده باشند ،با شستشو تحت فشار،پاسازی می شوند،ولی فیلترهای کیسه ای و هپا امکان شستشو ندارند .

لذا قبل از خرید دستگاه هواساز صنعتی دست دوم باید هواساز را فاقد فیلتر کیسه ای و فیلتر هپا در نظر گرفت چرا که نمی توان میزان کارکرد و معیوب بودن آنها را به راحتی تعیین کرد . معمولا فیلترهای کیسه ای هر یک سال ، و فیلتر های هپا نیز هر 6 ماه یکبار باید تعویض شوند . البته این میزان بستگی به نوع کاربری و نیز منطقه نصب هواساز دارد .

از نکات دیگر می توان به بازرسی و کنترل دمپرهای ورودی هوای تازه و برگشت اشاره نمود . دمپرها باید از سهولت باز و بسته کردن و همچنین هوابند بودن در حالت بسته بودن برخوردار باشند . ممکن است چرخ دنده ها نیز نیاز به تعویض داشته باشند .

همچنین بازدید تسمه های به کار رفته در بخش فن باکس دستگاه ضروری است . تسمه های لاستیکی عمر محدودی دارند و پس از کارکرد طولانی باید تعویض گردند .

میزان صلب بودن تسمه ها و کشش آنها نقش مهمی در ایجاد هوادهی مطلوب در هواساز صنعتی دارد . استفاده از تسمه های مرغوب نیز می تواند در بهره برداری طولانی مدت از دستگاه هواساز صنعتی بسیار موثر باشد .

بدنه های هواساز صنعتی دارای لایه های عایق می باشند . استفاده از عایق ها در طولانی مدت باعث از بین رفتن و تخریب آنها می شود . به همین دلیل بازرسی از عایق های بدنه دستگاه نیز لازم است . در غیر این صورت ، از بین رفتن تمام یا بخشی از این عایق ها باعث هدر رفتن انرژی و در نتیجه کاهش راندمان دستگاه هواساز خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید