در دستگاههای هواساز پارامتر لوله کشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر مسیر لوله کشی و یا سایز انشعابی و محاسباتی اشتباه در نظر گرفته شود دبی ورودی آب یا هر سیال دیگر به هواساز با استاندارد آن متفاوت خواهد بود و در نتیجه کارکرد دستگاه زیر سوال خواهد رفت.

لوله کشی هواساز اگر بطور دقیق و اصولی انجام شود می تواند هزینه های مربوط به تعمیرات هواساز را بطور چشمگیری کاهش دهد.به این منظور تهیه نقشه لوله کشی هواساز خانگی و صنعتی به صورت دقیق می تواند کمک بزرگی در این زمینه باشد. نقشه لوله کشی هواساز باید طبق محل نصب دستگاه و به صورت Asbuilt تهیه گردد. همچنین در نقشه لوله کشی هواساز صنعتی باید استاندارد های طراحی پایپینگ لحاظ شوند.

طول و افت مسیر لوله کشی در طراحی و نقشه لوله کشی هواساز نقش مهمی دارد. هواساز به وسیله لوله کشی به چیلر متصل می گردد تا با استفاده از آب خنک تولید شده از چیلر سرمایش ایجاد کند و یا به دیگ موتورخانه متصل می شود تا کویل گرمایی آن گرمایش ایجاد کند. اگر به صورت پکیج یونیت باشد جهت سرمایش دیگر نیازی به نقشه لوله کشی هواساز ندارد ولی برای گرمایش به لوله کشی نیازمند است.
سیستم پکیج یونیت از دو بخش هواساز و کندانسینگ یونیت تشکیل شده که هم به صورت مجزا یا اسپلیت می تواند باشد و هم به صورت پکیج یونیت یکپارچه.
در صورتیکه هواساز جدای از کندانسینگ یونیت و به صورت اسپلیت باشد دو خط لوله کشی خواهیم داشت یکی برای کویل اواپراتور هواساز و دیگری برای کویل گرمایشی هواساز. نحوه لوله کشی و جنس لوله ها متفاوت است.

بین کندانسینگ و اواپراتور لوله کشی مسی انجام می شود و بین کویل گرمایی و تامین کننده گرمایش لوله کشی فولادی انجام می گیرد همچنین در مسیر لوله کشی مسی گاز مبرد جریان دارد ولی در مسیر لوله کشی گرمایشی ، آب گرم جریان می بابد.
چیلر دستگاهی است که می تواند به هواساز مرتبط شود و هوای سرد ایجاد نماید.جهت تهیه دقیق نقشه لوله کشی هواساز ، انجام محاسبات پایپینگ ضروری است.

 

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید