بطور کلی میزان مصرف آب برج خنک کننده از نوع تر ، ناشی از وجود تبخیر در عمل گرما گیری از آب در گردش در برج خنک کننده می باشد.عدم وجود تبخیر و مصرف آب در برج خنک کننده تر ، به معنی عدم وجود فرایند سرد شدن آب میباشد بنابر این مصرف آب در برج خنک کننده تر امری منفی تلقی نمی شود، اما ممکن است در این بین تلفاتی در میزان مصرف آب در برج خنک کننده تر ایجاد شود. بنابراین لازمست تا جاییکه امانپذیر است در عین بالابردن راندمان سرمایشی برج خنک کننده، تلفات و مصرف آب کاهش یابد.

میزان مصرف آب در کارکرد برج خنک کننده تر ،ارتباط مستقیمی به میزان اختلاف بین دماهای آب ورودی و خروجی از برج خنک کننده و نیز دمای مرطوب هوای محیط و میزان آب ورودی به برج خنک کننده دارد.همچنین کیفیت ساخت و نصب قطعات برج خنک کننده از قبیل الیمیناتور ها که قطره گیر نیز نامیده میشوند، میزان مصرف آب برج خنک کننده را تحت تاثیر قرارا میدهند. همچنین  چگونگی ساخت لوور های برج خنک کننده که نقش باز گرداندن آب به برج خنک کننده را دارند، این پارامتر را تحت تاثیر قرارد میدهند. در صورتیکه قطره گیرها یا همان الیمیناتور ها از کیفیت ساخت و نصب مناسبی برخوردار نباشند،قطرات آب بیش از حد مجاز بهمراه هوای خروجی از برج خنک کننده خارج می شوند . در صورتیکه لوورهای برج خنک کننده که در مجراهای ورودی نصب می شوند از طراحی مناسبی برخوردار نباشند میزان زیادی از آبی که در حال ریزش از روی پکینگ ها هستند،به بیرون از برج خنک کننده پرتاب میشود و موجب تلفات و افزایش شدید میزان مصرف آب برج خنک کننده می شود. سرعت و راندمان فن برج خنک کننده نیز در کاهش یا افزایش میزان مصرف آب برج خنک کننده تاثیر گذار است.در صورتیکه سرعت چرخش فن بیشتر از حد مجاز باشد، میزان قابل توجهی از قطرات به همراه هوا از برج خنک کننده خارج می شود.

در محاسبه میزان مصرف آب برج خنک کننده پارامترهای مختلفی باید در نظر گرفته شود.علاوه بر آب جبرانی در برج خنک کننده پارامتر دیگری که اصطلاحا زیر آب نام دارد در نظر گرفته می شود که باید به میزان مصرف افزوده شود. در صورت نیاز به محاسبه می توانید با مشاوران تهویه سارآفرین تماس و با ارائه اطلاعات برج خنک کننده خود، میزان مصرف را دریافت نمایید.

بطور کلی راههایی برای کاهش یا حذف کامل مصرف آب در برج خنک کننده ها وجود دارد.

در صنایع تولید دستگاه های تهویه ، سیستم های تراکمی از جایگاه ویژه ای برخوردارند . سیستم های تهویه تراکمی با استفاده از کمپرسورها جهت تامین سرمایش مورد نیاز اماکن صنعتی ، تجاری و مسکونی به کار می روند . در مورد سیستم های تراکمی در صنعت تهویه مطبوع ، می توان به دستگاه چیلر اشاره کرد . دستگاه چیلر تراکمی دارای کندانسورهای آبی یا هوایی می باشد . در چیلرهای با کندانسور هوایی (هوا خنک) جریان هوا توسط فن ها گاز مبرد کندانسور را خنک می کند .

در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند استفاده از برج خنک کننده خشک بهترین گزینه می باشد .در این دستگاه میزان مصرف آب برج خنک کننده به صفر می رسد ، به این دلیل که آب در لوله های مدار بسته جریان دارد و به صورت غیر مستقیم با هوا تبادل حرارت می کند .

راندمان برج خنک کننده خشک در مقایسه با برج خنک کننده معمولی پایین تر است ، همچنین میزان مصرف برق به دلیل استفاده از فن های خنک کننده و پمپ های قوی افزایش می یابد . ضمنا هزینه ساخت اینگونه دستگاه ها در مقایسه با برج های معمولی بیشتر است ، اما این امتیاز را دارد که کیفیت آب در مدار گردش بسته برج تغییر کرده و می توان در شرایط وجود آلودگی در محیط از آن استفاده کرد . در صورتیکه آب درجه حرارت بالایی داشته باشد می توان از برج خنک کننده خشک به عنوان پیش سرد کن استفاده نمود . آب گرم ابتدا وارد برج خنک کننده خشک شده و به وسیله فن مقداری خنک می شود و سپس وارد برج خنک کننده دیگری می شود تا دمای آن کاهش یابد .

برج خنک کننده هلر ، یکی از انواع برج خنک کننده خشک می باشد که در نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد . در این نوع برج ، جریان هوا به صورت طبیعی ایجاد شده و با آبی که درون مبدل در گردش است تبادل حرارت کرده و آن را خنک می کند .این برج معمولا از جنس بتن ساخته می شود و به علت اختلاف فشار در ارتفاع بلند خود جریان هوا ایجاد می کند و انحنای برج که به صورت نازل همگرا- واگراست به این موضوع کمک می کند . به دلیل اینکه از فن استفاده نمی شود ، مصرف انرژی در این برج بسیار پایین است . ضمنا عمر مفید آن بیش از سایر برج هاست و استفاده از بتن در ساخت آنها هزینه نگهداری استراکچر آن را کاهش می دهد و آسیب پذیری آن را کمتر می کند . همچنین در مدت زمان طولانی می توان با راندمان بالا از آن بهره برداری نمود .

 

دیدگاهتان را بنویسید