دستگاه برج خنک کننده یا کولینگ تاور جهت سرمایش آب کندانسور چیلر و یا آب مدارهای فرآیندهای تولید به کار می رود . گردش آب به وسیله پمپ صورت می گیرد . در دستگاه های برج خنک کننده “تر” ،که به برج های مدار باز شهرت دارند ، آب مستقیما با هوا در تماس است و جریان هوا باعث سرد شدن آن می شود .

در مواردی که آب دارای املاح باشد ، در مسیر گردش خود در داخل کارکرد برج خنک کننده ، بدلیل تبخیر بخشی از آب در گردش ، این املاح به مرور زمان بیشتر شده و در اصطلاح میزان سختی آب افزایش می یابد .

املاح بتدریج بر روی قطعات برج خنک کننده رسوب کرده و موجب فرسودگی آن می شود.برای کاهش سختی آب برج خنک کننده ، در قسمت تحتانی برج شیر تخلیه یا زیرآب تعبیه می کنند و در فواصل زمانی معین ، با باز کردن شیر تخلیه رسوبات موجود در آب را کاهش می دهند .

روش دیگر برای از بین بردن سختی آب برج خنک کننده ، استفاده از سختی گیر رزینی می باشد که به وسیله مواد ژلاتینی مانند و رزین آب را تصفیه می کند . همچنین با کنترل مداوم آب در گردش برج خنک کننده، افزودنی هایی به آب در گردش وارد میکنند تا از نوسان PH و خارج شدن از حد نرمال جلوگیری شود.

سختی آب برج خنک کننده
سختی آب برج خنک کننده برای تجهیزات دستگاه مضرات زیادی دارد . تشکیل رسوب در لوله ها و پکینگ ها باعث کاهش تبادل حرارت آب و هوا شده و راندمان برج را کاهش می دهد . وجود هوای آلوده در محیط نصب برج خنک کننده می تواند باعث بروز سختی آب گردد .

سختی آب برج خنک کننده برای آبهای با املاح زیاد

 

در صنعت ساخت دستگاه های برج خنک کننده ، در مناطقی که املاح زیادی در آب وجود دارد ، از برج خنک کننده خشک استفاده می شود. همچنین می توان از دستگاه برج خنک کننده مدار بسته برای این منظور استفاده نمود .

بدین ترتیب که آب خالص و بدون رسوب را در مداری بسته در گردش قرار میدهند و از تماس با محیط جلوگیری می کنند. در نتیجه کیفیت آب تغییر نمی کند.

در برج مدار بسته آب داخل یک مدار بسته جریان یافته و توسط پاشش آب روی لوله ها و جریان هوا ، خنک می شود . البته راندمان برج مدار بسته نسبت به برج مدار باز کمتر می باشد ، زیرا در برج مدار باز ، هوا با آب در تماس مستقیم است و در نتیجه زمان و سطح تماس بیشتر باعث می شود تبرید بهتری صورت گیرد .
شرکت تهویه سارآفرین با استفاده از تجهیزات پیشرفته در تولید انواع برج خنک کننده سابقه طولانی داشته و خدمات شایانی به مشتریان خود نموده است .
در مناطق شرجی که هوا رطوبت بالایی دارد ، به جای آب برای خنک کردن کندانسورها از کندانسورهای هوا خنک استفاده می گردد . در این نوع دستگاه ها گاز مبرد داخل کندانسور ، به وسیله فن و جریان هوا خنک می شود .

دیدگاهتان را بنویسید