در دستگاه برج خنک کننده ، آب به عنوان سیال واسط با هوا تبادل حرارت می کند و در کندانسور ، با گاز مبرد نیز تبادل حرارت کرده و مبرد را خنک می کند . این سیکل معمولا در چیلرهای آب خنک رخ می دهد .

کیفیت آب در برج خنک کننده می تواند تبادل حرارت را آسان نموده و راندمان دستگاه را افزایش دهد . تصفیه آب برج خنک کننده کیفیت آن را بهبود بخشیده و سیکل گردش آب و در نتیجه راندمان چیلر آبی بیشتر خواهد شد . جهت تصفیه آب برج خنک کننده از سختی گیرهای رزینی می توان استفاده نمود .
معمولا در مناطقی که رسوبات و املاح آب زیاد باشد از این سختی گیرها استفاده می کنند . رسوبات در آب در مدت زمان طولانی می تواند صدمات جبران ناپذیری به دستگاه ها ، از جمله برج های خنک کننده وارد سازد . سطوح تبادل حرارت یا پکینگ در برج خنک کننده در صورت وجود املاح و سختی آب ، به مرور زمان کارایی خود را برای ایجاد تبادل حرارت آب با هوا از دست می دهند و در نتیجه کارکرد برج خنک کننده مختل می شود.

تصفیه آب برج خنک کننده

برای جلوگیری از این موضوع ،همزمان با تصفیه آب و بعنوان راه حل مکمل، با استفاده از شیر Bleed off یا Blow down که زیرکش نیز نامیده می شود ، مقداری از آب را که در قسمت زیرین برج جمع شده است تخلیه نموده و با استفاده از تزریق آب جبرانی ، کیفیت آب را بالا می برند .
تصفیه آب برج خنک کننده با اشعه UV هم امکان پذیر است . اشعه UV یا فرابنفش با تاثیر روی DNA میکروبها ، ماده ژنتیکی که در سلول های زنده آن وجود دارد را خنثی می کند . همچنین ماده ازن یا O3 ، گند زدای مناسبی برای تصفیه آب برج خنک کننده است .

در واقع رسوبات و لایه های بیولوژیک با تجمع میکرواورگانیسم ها در تجهیزات برج خنک کننده باعث خوردگی و فرسودگی آنها شده و لایه های عایق مانند که در سطح پکینگ ها ایجاد می شود ، باعث کاهش انتقال حرارت خواهد شد . در ضمن مجاری گذر آب ، با تشکیل رسوب مسدود می گردد . به همین منظور با ماده ازن می توان از صدمات مذکور جلوگیری کرد و آب را تصفیه نمود . شرکت تهویه سارآفرین پیشرو در زمینه تولید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، در زمینه تولید و بهینه سازی برج های خنک کننده فعالیت دارد و در راستای مشتری مداری آماده ارائه مشاوره در این زمینه می باشد .

منبع

منبع

دیدگاهتان را بنویسید