برج خنک کننده ها انواع گوناگونی دارند ، برج های فایبرگلاس مدور و مکعبی ، برج فلزی ، برج سانتریفیوژ و… . برج هذلولی در صنعت از جایگاه ویژه ای برخوردار است . شکل هندسی این برج به صورت هذلولی می باشد . وجود جریان هوای طبیعی در این دستگاه بدون نیاز به فن مکنده ، از مزیت های این نوع برج خنک کننده است . برج خنک کننده هذلولی معمولا از جنس بتن با ارتفاع زیاد و ابعاد گسترده ساخته می شود . هرچه ارتفاع برج بیشتر شود ، ظرفیت آن اضافه می گردد .
در برج خنک کننده هذلولی آب درون مبدل مدار بسته گردش می کند و پس از تبادل حرارت خنک می شود . در نیروگاه ها جهت خنک کاری آب بویلرها و یا توربین ها در حجم زیاد از این نوع برج استفاده می گردد . شکل هذلولی این برج به جریان هوا که از سمت پایین به بالای برج حرکت می کند ، کمک شایانی می کند . شکل همگرا- واگرای برج هذلولی اختلاف فشار ایجاد نموده و در مرکز برج سرعت هوا را افزایش می دهد که این کار باعث تبادل حرارت بیشتر هوا با آب درون لوله ها می شود . وجود جریان طبیعی هوا عامل مهمی در کاهش مصرف انرژی در این دستگاه می باشد و راندمان بالا به سبب ابعاد بزرگ برج هذلولی ، در تحقق این امر موثر است .
کاکرد برج خنک کننده هذلولی از جمله برج های خشک به حساب می آید . جریان یافتن آب در لوله های مدار بسته سبب ثابت ماندن کیفیت آب می شود . همچنین میزان مصرف آب به صفر می رسد و نیاز به آب جبرانی نخواهد بود .
مبدل های موجود در این برج ، از لوله و فین تشکیل شده است.وجود فین ها باعث افزایش سطح تبادل حرارت با هوا شده و آب را خنک می کنند . مبدل ها به صورت عمودی در داخل بدنه برج و در قسمت تحتانی آن نصب می گردند . جنس مبدل ها می تواند مسی یا فولادی گالوانیزه باشد . بیشترین اختلاف بین دمای آب ورودی و خروجی را در این نوع برج خنک کننده خواهیم داشت . این اختلاف به علت راندمان بالا در برج است . استفاده از برج خشک هذلولی در مناطقی که دارای آلودگی هوا می باشد ، ضرری را متوجه کیفیت آب نمی کند و آب بدون هیچگونه تغییراتی در مدار برج گردش خواهد کرد . شرکت تهویه سارآفرین با انجام محاسبات دقیق در زمینه تولید برج های خشک گام بلندی در تولید این نوع از برج های خنک کننده برداشته است .

دیدگاهتان را بنویسید