برج خنک کننده چیلر به دستگاهی گفته می شود که وظیفه ی خنک کردن آب دستگاه های چیلر را بر عهده دارد.

چیلرها که در صنعت و ساختمان ها زیاد مورد استفاده قرار می گیرند، در انواع جذبی و تراکمی موجود می باشند که برج های خنک کننده وظیفه ی خنک سازی آب چیلرهای جذبی و تراکمی را بر عهده دارند. چیلرهای هوایی برای خنک شدن بی نیاز از برج های خنک کننده می باشند.


برج خنک کننده چیلر توسط سیستم گردش آب به صورت باز گرمای چیلر را دفع کرده و سبب می شود تا چیلر بتواند مجددا عملکرد خود را انجام دهد. برج خنک کننده چیلر در یک محیط باز نصب شده و توسط لوله های رفت و برگشتی به چیلر متصل می شود.


کاربردهای برج خنک کننده چیلر

بنا به دلایلی می توان گفت که برج خنک کننده جزء اصلی دستگاه چیلر به حساب می آید، دستگاه چیلر در هنگام نصب به فن کویل ها و برج های خنک کننده متصل می شود. آب خروجی از فن کویل ها با دمای 15 درجه سانتیگراد وارد اواپراتور چیلر شده و با دمای حدود 5 تا 7 درجه از آن خارج می شود و مجدد به فن کویلها باز می گردد.

از طرفی آب کندانسور چیلر با دمای حدود 35 درجه یا بیشتر به برج خنک کننده وارد شده و با دمای 25 درجه یا کمتر مجدد به کندانسور باز می گردد.

در داخل مدار چیلر، بین اواپراتور و کندانسور چیلر انتقال گرما به این صورت انجام می شود که گرمای آبی که از فن کویل یا هواساز یا… وارد اواپراتور شده است به آب ورودی از کندانسور منتقل می گردد.


یکی دیگر از کاربردهای برج خنک کننده چیلر را با توضیح در خصوص عملکرد چیلر توضیح خواهیم داد. یکی از کاربردهای دستگاه چیلر تراکمی خنک سازی آب دستگاه هایی چون فن کویل ها می باشد، دستگاه چیلر تراکمی با انرژی الکتریکی عملکرد خود را انجام می دهد؛

برج خنک کننده

بدین صورت که کمپرسور دستگاه چیلر، فشار گاز مبرد چیلر را افزایش داده و در اثر افزایش فشار، گاز به کندانسور وارد شده و توسط آب، گرمای آن جذب شده و خنک می گردد. با خنک شدن گاز فریون یا مبرد، آب گرم شده ، و افزایش دمای آب توسط برج خنک کننده دفع می شود تا مجددا آب بتواند مبرد را خنک نماید.

انواع برج خنک کننده چیلر:

برج خنک کننده چیلر در انواع مختلف از جمله مکعبی، مدور و در جنس های مختلف اعم از گالوانیزه، چوبی و فایبر گلاس تولید می شوند. با توجه به نیاز خود، بودجه و انتظاراتی که از دستگاه دارید، می توانید یکی از انواع برج خنک کننده چیلر خریداری نمایید.

از آنجا که چیلرها و برج های خنک کننده از وسایل پرکاربرد در صنعت و ساختمان می باشند، عملکرد آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، از این رو توصیه می شود دستگاه هایی را خریداری نمایید که دارای موتور قدرتمند، و کلاس حفاظتی مناسب رطوبت و غبار باشد.
موتورهایی که مجهز به تکنولوژی سرعت متغیر باشند، با توجه به نیاز خریدار انرژی مصرف کرده و به صورت اتوماتیک با دورهای متغیر کار می کنند.
برج خنک کننده چیلر با ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می شود که پارامترهای معینی از جمله میزان آب در گردش، دمای مرطوب محیط، دمای آب ورودی و خروجی به برج خنک کننده، دبی جریان سیال و نوع کاربرد ظرفیت دستگاه برج خنک کننده چیلر را مشخص می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید