سطوح تبخیر برج خنک کننده چوبی همانطور که از نام آن مشخص است ، از پکینگهای چوبی ساخته می شود . سطوح تبخیری برج خنک کننده چوبی در برابر فرسایش مقاومت خوبی داشته و استفاده از آن در برخی مواقع ارجحیت دارد . در برج خنک کننده چوبی از چوب های اشباع شده به وسیله ماده خاصی بنام سلکور ، استفاده می گردد . برای اینکه عمر مفید چوب ها بیشتر گردد معمولا الوارها را برش داده و مدتی در مواد اشباع کننده قرار داده تا قابل استفاده در برج چوبی شوند . ابتدا در ساخت برج چوبی از چوب سرخ استفاده می شد که دلیل استفاده از این نوع چوب ، مقاومت طبیعی آن در برابر پوسیدگی بود . بعد از چوب سرخ از چوب داگلاس استفاده گردید ، ولی مقاومت آن نسبت به چوب سرخ ضعیف تر بود .
در برج چوبی شرکت تهویه سارآفرین با استفاده از چوب کاج روسی سطوح تبخیر با میزان معین و متناسب با ظرفیت ، در داخل برج چیدمان میشود. این چوب ها دارای بیشترین مقاومت وعمر می باشند.چوب اشباع در برج های چوبی وظیفه افزایش سطح تماس آب با هوا را بر عهده دارند ، همچنین زمان تماس آب با چوب در راندمان برج خنک کن چوبی موثر است . این برج ها معمولا به شکل ذوزنقه ای ساخته می شوند ، چون سطح تبادل حرارت را بالا می برد . در این برج ها هرچه سطح تبادل حرارت بیشتر باشد ، میزان سرمایش آب بیشتر شده و راندمان برج خنک کننده چوبی افزایش خواهد یافت .
سطح واقعی چوب از سطح ظاهری آن بیشتراست ، بنابراین آب درحال ریزش پس از برخورد با سطوح چوبی جذب آن شده و با تاخیر زمانی زیادی از آن جدا می شود و در نتیجه راندمان تبرید افزایش می یابد.
چیدمان سطوح چوبی بصورتی انجام می گیرد که قطرات جداشده ، بطورمتوالی به قطرات ریزتر تبدیل و بنابراین سطح تبادل را افزایش داده و باعث کاهش دمای آب ورودی می شود.
از سطوح تبادل حرارت چوبی در دستگاه برج خنک کننده چوبی مکعبی نیز استفاده می گردد. نوع جریان هوا در این برجها از نوع متقاطع است . یعنی جهت جریان هوا وآب عمود بر یکدیگر می باشند.
این نوع از برج خنک کننده چوبی در تهویه مطبوع کاربرد ویژه ای دارد. ظرفیت های این برجها از 14 تا 130 تن بصورت تک سلولی وتا ظرفیت 270 تن تبرید بصورت دو سلولی یا مدولار ساخته می شوند که در صورت نیاز مشتری سلولها و ظرفیت های بیشتری نیز بصورت مدولار قابل عرضه می باشند.
برج های خنک کننده از نوع ذوزنقه ای در ظرفیت های 300 تن تبرید تا 560 تن تبرید بصورت تک سلولی و از ظرفیت 560 تن تبرید به بالا تا ظرفیت نامحدود بصورت چند سلولی امکان ساخت و عرضه دارند.
در این نوع از برج خنک کننده چوبی، از فن اکسیال یا محوری جهت ایجاد جریان هوا استفاده شده که در ظرفیتهای خاص بوسیله گیربکس به حرکت در می آیند.
به منظور افزایش طول عمر و پشتیبانی برج خنک کننده ، لازمست طی یک برنامه ریزی دقیق و اجرای منظم آن، سیستم درفواصل زمانی مشخص مورد بازرسی و بازدیدهای دوره ای قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید