پکینگ کولینگ تاور یا برج خنک کننده از قطعات مستهلک شونده کولینگ تاورهاست. این پکینگ ها در شرایط جوی و منطقه ای که میزان سختی آب بالاست به سرعت کارایی خود را از دست داده و نیازمند تعویض و یا شستشو می باشند.در این مناطق بیشتر پکینگ ها از نوع اسپلش استفاده می گردد تا مقاومت خوبی در برابر رسوب آب داشته باشد.

در عین حال وجود سختی گیر می تواند کمک شایانی برای رفع رسوب از پکینگ کولینگ تاور بنماید. پکینگ کولینگ تاور از جنس پی وی سی و یا پلی پروپیلن ساخته می شود ، پکینگ برج خنک کننده اگر از جنس پلی پروپیلن انتخاب شود مقاومت حرارتی و فیزیکی بالاتری نسبت به پی وی سی خواهد داشت.

وظیفه پکینگ کولینگ تاور

وظیفه پکینگ برج خنک کننده تشکیل فیلم از آب گرم ورودی می باشد تا هوای عبوری از آن بتواند تبادل حرارت بیشتری با آب پیدا کند و آب را خنک نماید. پکینگ به صورت بلوکی و یا به صورت رولی نصب می گردند. پکینگ های رولی دور تا دور داخل کولینگ تاور پوشیده می شود و به صورت رول در می آید ولی در پکینگ کولینگ تاور از نوع بلوکی پکینگها به صورت بلوک مکعبی برش خورده و به اندازه مورد نیاز حجم داخلی برج خنک کننده در می آید.
در شرایطی که میزان سختی و رسوب آب برج خنک کننده زیاد است از پکینگ های اسپلش استفاده می شود که از انواع نت اسپلش ، رندوم اسپلش ، گرید اسپلش و اسپلش وی بار تشکیل شده است. در شرایط مذکور مقاومت مکانیکی و شیمیایی پکینگ کولینگ تاور دارای اهمیت می باشد. هرچه مقاومت در برابر حرارت و مواد خورنده در آب بیشتر باشد راندمان کولینگ تاورها افزایش می یابد همچنین سرویس دوره ای و تعویض پکینگ نقش مهمی در طول عمر برج خنک کننده دارد.

ساختار پکینگ کولینگ تاور

اکثر پکینگ ها از جنس پی وی سی (PVC) ساخته می شوند. تغییر شکل ساختاری پکینگ هایی که از نوع پی وی سی هستند راحت تر انجام می گیرد.انواع برج خنک کننده را می توان برای شرایط آب و هوایی مناسب در مناطقی که رطوبت زیاد نباشد استفاده نمود.
راندمان کولینگ تاور با تعویض به موقع پکینگها و یا شستشوی آنها با موادی مانند کلر، برم و نمکهای مس افزایش می یابد. کلر یکی از موثرترین روشها جهت کنترل آلودگی ها و رسوبات پکینگها می باشد. میکرو ارگانیسم های موجود در آب باعث ایجاد آلودگی هایی در کولینگ تاور می گردد که توسط تشعشعاتی مانند اشعه گاما یا اشعه ایکس و یا فرکانسهای صوتی می توان از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرد.
اثر خوردگی در برج های خنک کننده فلزی مشهود است که به علت غلظت نمک محلول در آب و اثر حرارت و اکسیژن محلول در آب ایجاد می گردد. همچنین عامل دیگری که میتواند سبب ایجاد رسوب در پکینگ کولینگ تاور شود ذرات و غبارهای موجود در جریان هوای ورودی به کولینگ تاور، علی الخصوص کولینگ تاورهای مورد استفاده در مناطقی که آلودگی محیطی بیشتری دارند،می باشد.

 

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید