در این مقاله به این موضوع می پردازیم که دستگاه هواساز چگونه کار می کند ؟ عملکرد هواساز و راندمان آن به عوامل متعددی وابسته است و با شناخت اجزای هواساز و طراحی مناسب اجزای آن راندمان عملکرد هواساز به میزان مطلوب خواهد رسید.

هواساز دستگاهی است که هوای خارج را دریافت و تغییر کیفیت و دما داده و به داخل ارسال می کند.در هواساز ها يک فن که دمنده يا هوارسان يا وانتيلاتور نيز ناميده می شود، بوسيله الکتروموتور به گردش درآمده و در نتيجه هوا را در خط مستقيمی به حرکت در می آورد.

تهویه سار آفرین تولید و طراحی انواع برج خنک کننده ، هواساز خانگی و هواساز آپارتمانی چیلر های جذبی و تراکمی با اصول مهندسی و تکنولوژی های روز دنیا.

این جابجايي هوا موجب ورود هوای خارج به سمت داخل و عبور از ميان قطعات و تجهيزات هواساز می شود. هوا در ابتدای ورود به هواساز از چند ردیف فيلتر عبور می کند که این فیلتر ها که با توجه به نوع عملکرد هواساز و نياز فضایي که بايد تهویه شود ، انتخاب می شوند.

در اکثر مواقع اولين رديف فيلتر، فيلتر های آلومينيومی هستند که قابل شستشو بوده و ممکن است سالها در هواساز باقی مانده و فقط بطور فصلی شستشو شوند.

فیلترهای بعدی فيلتر پليتد ناميده می شود و راندمان آن از راندمان فيلتر آلومينيومی بيشتر بوده و پس از آن فيلترهای کیسه ای که غیر قابل شستشو هستند مورد استفاده قرار می گیرند که بسته به نوع عملکرد هواساز، در دوره های متناوب تعويض می شوند.

عملکرد هواساز

جهت دریافت بهترین عملکرد هواساز و فیلترهای آن در تصفيه هوای عبوری، لازم است به ترتیب چيدمان و راندمان فیلترها و هوابندی و درزبندی های حین مونتاژ توجه نموده ، الزامات تهویه محيطی که باید تهویه شود در نظر گرفته شود بعد از عبور هوا از فیلترها، کويل گرمايي و سرمايي قرار دارد.

جهت دریافت بهترین راندمان عملکرد هواساز نیاز است تمامی اطلاعات و مقادير دماهای محیط و خارج و داخل طرح و دمای مرطوب هوای محیط و همچنین میزان بار برودتی و حرارتی مورد انتظار از هواساز ، تعيين و سپس کويل های سرمايي و گرمايي طراحی و توليد و در هواساز بکار گرفته شوند.

عملکرد هواساز

از مهمترین معيار عملکرد هواساز ، عملکرد سرمايي و گرمايي آن است و اين تحقق نخواهد شد مگر با طراحی مناسب کویل های سرمايي و گرمايي هواساز ، پس از عبور هوا از کویل ، با توجه به نوع عملکرد هواساز ممکن است فيلترهای هپا و… بکار گرفته شوند.

عملکرد هواساز در تصفیه هوای عبوری، رابطه مستقيمی با کيفيت فيلترها و نصب آنها دارد. نکته ديگر، که در جهت دريافت راندمان مناسب عملکرد هواساز باید مد نظر قرار گرفته شود، توان مناسب الکتروموتوری استکه فن را به گردش در می آورد.در صورتيکه الکتروموتور توان لازم را نداشته باشد، هوای خروجی از هواساز، از فشار لازم جهت حرکت در مسير کانال توزيع هوا به بخش های مختلف داخل طرح را نداشته و عملکرد هواساز عملا ناموفق خواهد بود.

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید