هواساز وسیله ای جهت دریافت هوا و تغیر مشخصات دمایی و کیفیتی آن و سپس توزیع آن به نقاط معین می باشد.
اجزای هواساز ، بسته به نوع هواساز و هدف بکار گیری آن متفاوت است. اجزایی که يک هواساز گرمايي دارد،با اجزایی که يک هواساز دو منظوره دارد متفاوت است .

بطور کلی اجزای هواساز خانگی و صنعتی ، شامل فن دمنده ، کویل سرمايي و کويل گرمايي ، فيلتر و الکتروموتور و دمپر و متعلقات آن می باشد که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم :

فن هواساز

فن از اصلی ترین اجزای هواساز خانگی و آپارتمانی است که وظیفه انتقال و جریان هوا را در مدار بر عهده دارد. وجود ضعف در انتخاب يا نصب يا کارکرد فن موجب توقف یا کارکرد ناقص فن می شود. فن های مورد استفاده در هواساز در دو نوع سانتريفيوژ فوروارد و بکوارد می باشند.

فن سانتريفيوژ فوروارد معمولا در هواسازهايي استفاده می شود که فشار استاتیک خیلی زیادی ندارند. فن سانتریفیوژ بکوارد، اغلب در هواسازهايي استفاده می شود که فشار استاتیک بالایی ایجاد می کنند.

کارکرد فن سانتریفیوژ بکوارد کم صداتر است.فن های سانتریفیوژ فوروارد و بکوارد ، بوسیله پولی و تسمه ، و توسط الکتروموتور به گردش در می آیند.نوعی دیگر از فن دمنده بنام پلاگ فن ، در هواسازها استفاده می شود که با دور بالا و بدون واسطه ، مستقیما به الکتروموتور متصل شده و چرخش می کند.

این نوع فن معمولا در هواساز هايژنیک استفاده می شود تا از رها شدن ذرات پودر شده ناشی از کارکرد تسمه ها جلوگیری شود.
هنگام انتخاب فن و الکتروموتور ، لازم است افت فشار در کانالها بدقت از طرف خریدار معین شود تا در توزیع هوا در کانالها ضعفی بوجود نیاید.

کویل سرمایی و گرمایی هواساز

کویل سرمایی و گرمایی از دیگر اجزای هواساز هستند که در صورت انتخاب صحیح ، هواساز از کارکرد و راندمان مناسبی برخوردار خواهد شد. کویل ها از پره های نازکی بنام فین تشکیل شده اند که از میان آنها لوله هایی که آب یا گاز مبرد در آن جریان دارد، عبور می کند.

تماس بین لوله ها و پره ها ، موجب انتقال گرما بین آب یا بخار یا گاز مبرد درون لوله، و فین می شود.کویلهای سرمایی معمولا چهار ردیفه یا بیشتر هستند و کویلهای گرمایی معمولا 1 یا 2 ردیف و یا بیشتر دارند.

فیلترهای هواساز

یکی دیگر از اجزای هواساز، فیلترها هستند. فیلترها وظیفه تصفیه هوای خارج از ذرات را دارند. فیلترها بر اساس نیاز محیط مصرف کننده و هوای خارج ، در انواع راندمان های مختلف و مرحله به مرحله چیدمان می شوند.فیلتر آلومینیومی فیلتر پلیتد یا چین خورده ، فیلتر کیسه ای ، فیلتر هپا و اولپا از مهمترین فیلترهای مورد مصرف در هواساز هستند.

اولین مرحله از فیلتراسیون ، بوسیله فیلتر آلومینیومی که با تعداد لایه های 3 تا 7 لایه تولید می شود و در ابتدای ورودی و قبل از اینکه هوا وارد کویل شود، نصب می شود. فیلتر پلیتد در مرحله بعد قابل نصب است و راندمان آن از فیلتر آلومینیومی بالاتر است.

فیلتر کیسه ای راندمان بالاتری از فیلتر پلیتد دارد و در مرحله بعدی قرار می گیرد.بدین ترتیب هوای ورودی به هواساز بصورت مرحله ای و بتدریج تصفیه می شود و به کیفیت مطلوب می رسد.فیلترهای هپا معمولا در محیط های تمیز از جمله مواردی که کاربرد پزشکی و پیراپزشکی دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

این مقاله ادامه دارد …

 

آشنایی با مجموعه ساز آفرین :

مجموعه سار آفرین سالیان متوالی با کادری مجرب و حرفه ای در زمینه طراحی ،تولید و ساخت انواع برج خنک کننده اماده ارائه خدمات حرفه ای و ویژه به شما متقضیان و خریداران گرامی و عزیزمی باشد .
در قسمت پایین مشخصات برج خنک کننده هایی که در این مجموع طراحی و تولید می شودرا بصورت کامل و فنی توضیح داده میشود.
.در مجموعه سار آفرین شما به راحتی می توانید انواع و اقسام مختلف برج خنک کننده ها به ظرفیت های مختلف 8 الی 1400 تن را به آسانی سفارش داده تا در حداقل زمان ممکن توسط مهندسین شرکت ، طراحی و تولید شود.
سعی و تلاش شده تا در ساخت و تهیه این برج ها از آخرین فن آوری و تکنولوژی روز دنیا استفاده نماییم و مواد اولیه آنها از بهترین و مرغوب ترین فایبرگلاس های موجود در بازار و کامپوزیت ها استفاده و مصرف نماییم.شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا برج خنک کننده تولید شده توسط شرکت سارآفرین نسبت به دیگر شرکت های دیگر به لحاظ کیفیت بالا ، استفاده از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت و همچنین دقت بالا در طراحی آن می باشد.
بررسی انواع برج های خنک کننده های تولیدی در این مجموعه ، شاید بتوان به استحکام و مقاومت و در عین حال سبک بودن از لحاظ وزن برج های تولیدی اشاره کرد. در مجموعه سارافرین از انواع مختلف برج خنک کننده فایبر گلاس تا انواع برج های خنک کن معمولی را بنا به درخواست و سفارش شما می توانیم طراحی و تولید و تهیه نماییم.
جنس قطعات بکار رفته در ساخت و تولید انواع برج های خنک کننده معمولا از جنس آلومینیوم ، برنج و همچنین قطعاتی از جنس گالوانیزه میباشد ما در همه قسمت ها و بخش های تولید تلاش کرده ایم تا از بهترین و باکیفیت ترین این فلزات و آلیاژ ها استفاده کنیم.به جهت بالا بودن کیفیت برج های خنک کننده شرکت سار آفرین ، بعد از سال های متوالی در تولید این برج ها شاهد خوردگی و خرابی برج خنک کننده ها نبوده ایم
یکی از مهمترین و اصلی ترین مشکلات رایج انواع برج خنک کننده این است که در هنگام افت و پایین آمدن فشار آب ، کارایی برج خنک کننده دچار مشکل شده و از این رو می بایست در زمان طراحی و ساخت آن، سیستم جریان آب در این نوع دستگاه نهایت دقت و ظرافت را به کار برده تا بتوان این مشکل و ایراد را به حداقل ممکن رساند. یکی از مهمترین ویژگی های بارز مجموعه سارآفرین در تولید برج خنک کننده های از نوع فایبرگلاس در این بخش به حداقل رساندن این مشکل و کیفیت بالای برج خنک کننده
می باشد
این مجموعه برای سیستم آبرسانی انواع برج های خنک کننده خود، از سیستم های نوین خود گردان استفاده کرده که در این حالت برج خنک کننده ، باجریان دور پایین کار خواهند کرد.در این نوع از سیستم ها سعی شده تا با کمترین افت فشار آب ممکن براحتی بتوانند مشغول به کار شوند.انواع برج خنک کننده فایبرگلاس تولید شده در مجموعه سارآفرین با کمترین صدای موجود و کمترین اتلاف و هدرروی انرژی بوده و درنتیجه کمترین لرزش وتکان را در حین انجام کار احساس خواهید کرد
در بخش پایین به معرفی اجزای و ساخت یک برج خنک کننده بپردازیم با ما همراه باشید :
اولین بخش که در ساخت و تولید برج خنک کننده می توان به آن اشاره کرد بخش فن است. فن در انواع برج های خنک کننده می تواند نقش مهم و به سزایی در روند جریان کار آن داشته باشد.اگر فن یک برج خنک کننده وظیفه خنک سازی برج را به درستی انجام ندهد قطعا در ادامه روند کار شما شاهد مشکلاتی عدیده ای خواهید بود که حتی ممکن است باعث از کار افتادن و غیر فعال شدن انواع برج های خنک کننده نیز شود.
اما بخش دومی که می توان در یک برج خنک کننده به آن اشاره کرد شاید پکینگ ها باشند.در واقع وظیفه پکینگ ها تسریع و سرعت بخشیدن به خنک کردن برج ها میباشد عملکرد پکینگ ها بدین شکل است که باعث می شوند تبادل حرارتی میان جریان آب و هوا با سرعت و کیفیت بالاترو بهتری انجام شود.
نوع سیستمی که در پکینگ ها استفاده میشود بسیار حائز اهمیت بوده و هر مقدار این کار هوشمندانه تر و با دقت بیشتری انجام شود در نهایت کیفیت و راندمان و بازدهی کار بالاتر خواهد بود
اما بخش سوم که می توان در یک برج خنک کننده فایبر گلاس به آن اشاره کرد قسمت حوضچه می باشد.این بخش درقسمت پایینی برج قرار گرفته و جریان آب خنک شده در برج خنک کننده در داخل آن جمع شده و به بخش ها و قسمتهای مختلف دستگاه سرد سازی خواهد رفت.برج های خنک کن در حین کار، قطرات زیادی از آب را به اطراف پرتاب می کند و برای حل این مشکل می بایست از قطره گیرها استفاده نماییم تا بتوان از پراکنده شدن آب به طرفین جلوگیری نمود.و در انتها باید گفت در نوع وجنس ساخت این محصولات از سه جنس بتون، فلز و فایبر گلاس استفاده می شود.
در مجموعه سار آفرین ما انواع برج خنک کننده فایبر گلاس را با بهترین کیفیت ممکن برایتان طراحی و تهیه و تولید خواهیم کرد.

 

سایر لینک های سایت:

تعمیرات هواساز خانگی هواساز خانگی هواساز آپارتمانی برج خنک کننده فایبر گلاس برج خنک کننده چیلر مینی چیلر برج خنک کننده بتنی

دیدگاهتان را بنویسید